Перейти к основному содержанию

Ігри скінчилися: виробники ігристих вин почали боротьбу за виживання

пн, 10/05/2020 - 14:33

Вживаючи ігристе, ми рятуємо світ! Так винний експерт Олександр Прилипко коментує непросту ситуацію, що складається на французькому ринку шампанських вин.

Продажі шампанського падають. Це, між іншим, тривожний симптом для всього світу, вважає пан Прилипко.

"Істотне зниження споживання “напою оптимізму” завжди відбувалося напередодні великих глобальних та локальних потрясінь. Так було 1913-го, 1939-го, 1962-го, 1989-го… Який висновок тут напрошується? Треба пити більше шампанського, щоб наповнити світ позитивними емоціями. Це раз. По-друге, своє ігристе потрібно пити більше, ніж чуже, і не тільки з міркувань патріотизму”, — намагається жартувати в у сумній ситуації експерт.

Наприклад, французькі винороби страждають від того, що “всі яйця” поклали в один експортний кошик, та ще й китайський. Але про все по черзі.

Франція без шампанського

Міжнародне агентство Associated Press повідомляє: “Більше ніякої шипучки!”. Місяці ізоляції скасували весілля, звані обіди, вечірки та міжнародні поїздки — всі ключові компоненти продажів французького шампанського, яке протягом десятиліть подавалося на будь-яких урочистостях. Виробники зі східного регіону Шампань у Франції, штаб-квартири світової шампанської індустрії, зазначають, що цього року вони втратили приблизно $1,7 млрд. Товарообіг впав на третину.

Зараз французькі шампаністи намагаються звикнути до думки, що до кінця року близько 100 млн пляшок залишаться лежати непроданими в їхніх підвалах. “Ми переживаємо кризу, яка, на нашу думку, гірша, ніж Велика депресія 1929 р.”, — говорить Тібо Ле Майю, директор з комунікацій Le Comité Interprofessi onnel du vin de Champagne (CIVC), галузевої асоціації, що представляє інтереси 16 тис. виноробних підприємств. Зараз CIVC вводить безпрецедентні заходи, намагаючись зменшити очікуваний збиток.

Зазвичай це об’єднання регулює обсяги виробництва винограду, щоб уникнути надлишкового випуску шампанських вин, яке може призвести до різкого падіння цін на напій. Наприкінці серпня CIVC в черговий раз встановила щорічний ліміт на збір виноградної сировини. 2020 р. він склав 8 т/га, що на 22% менше, ніж 2019-го.

Місцеві експерти зазначають, що це приблизно вдвічі нижче середньої врожайності винограду в господарствах регіону. Обмеження зобов’язані дотримуватися всі члени CIVC. Але відчувати при цьому радість в їхні обов’язки, звичайно, не входить.

Зокрема, Ансельм Селос з будинку шампанських вин Jacques Selosse Champagnes, назвав “образою природи” той факт, що із знаменитого на весь світ винограду, що росте на дуже обмеженій території, незабаром почнуть виробляти спирт для дезінфекції, як це вже відбувається в інших виноробних регіонах.

“Ми повинні знищити наш виноград, і ми ж заплатимо за його знищення. Це не що інше, як катастрофа”, — обурений пан Селос ситуацією в галузі. Своєю чергою Поль-Франсуа Вранкен, засновник будинку шампанських вин Vranken Pommery Monopole, говорить, що сама суть маркетингу шампанського як напою, вживаного на вечірках і весіллях, повинна бути кардинально змінена, аби відобразити нову реальність — з меншою кількістю урочистостей і відсутністю святкових групових заходів.

Нова стратегія брендингу шампаністів буде спрямована на те, щоб підкреслити статус вина як якісного напою, виробленого природним і часто органічним способом в історичному французькому регіоні. “Навіть якщо бари та нічні клуби закриються на п’ять років, ми не плануємо випускати клієнтів! У нашому маркетингу відбудуться дуже великі зміни, які підкреслять велич наших вин”, — присягає пан Вранкен. А деякі представники галузі переконані, що саме життя підштовхує їх до того, щоб розширити продуктову лінійку — відмовитись від “бульбашок” і почати виробництво тихих вин.

Баночне шапманське

Потрібно сказати, що українські виробники ігристих вин давно зрозуміли, що на іміджі святкового напою далеко не заїдеш, і роками намагалися навіяти споживачеві сприйняття ігристого як повсякденного напою. Що стосується розширення продуктової лінійки, то, можливо, важкувато доведеться тим вітчизняним виноробам, які спеціалізуються виключно на виробництві ігристого.

Мова про Київський завод шампанських вин “Столичний” і Artwinery (Артемівський завод шампанських вин). Останній, щоправда, випускає кілька найменувань столових вин в упаковці Bag in Box з краном, але, вочевидь, погоди вони компанії не роблять.

Анна Горкун, власниця 46 Parallel Wine Group:

— Загалом у світі, а в Україні зокрема, на період карантину виграли ті виробники, які перейшли у категорію онлайн-продажів. Нагадаю, що раніше у загальній структурі онлайн-продажів алкоголь займав незначну долю  — до 5%. Але зараз експерти ринку зазначають, що онлайн-продажі, в тому числі вин, зросли у рази. Отже, бачимо, що українці, яким ще пів року тому була не властива тенденція діджитального споживання, тепер все частіше обирають новий канал закупівлі. І ця сучасна модель взаємодії зі споживачем робить нас максимально близькими до клієнта та дає змогу задовольнити усі його потреби як щодо інформації про товар, так і щодо самої купівлі у зручний час та спосіб. Компанія 46 Parallel Wine Group вже переконалась у цьому на власному досвіді, коли, співпрацюючи із провідними гравцями інтернет-продажів України та із платформою IPay, запустила власний інтернет-магазин. Впевнена, ця тенденція лише зростатиме.

Загалом, як розповідає Анна Горкун, власниця 46 Parallel Wine Group, виробництво ігристих вин в Україні в останні роки суттєво скорочується. І це попри те, що споживання цієї категорії вин серед українців щороку зростає, однак — за рахунок імпорту. Якщо 2016 р. в Україні було вироблено 4665 тис.дал ігристих вин, то наприкінці 2019 р. цей показник склав 2673 тис.дал.

“Наразі говорити про те, як вплинула пандемія на обсяги виробництва ігристого вина в Україні, зарано — найбільш об’єктивну аналітичну картину можна буде побачити лише за підсумками поточного року. Але судячи із загальних обсягів закупівлі ігристих вин, вже можна однозначно стверджувати, що підвищеного попиту на дану категорію товару під час карантину не прослідковувалось”, — констатує пані Горкун.

Що стосується впливу COVID-19, то провал в пік пандемії на ринку був значним, відвантаження наблизилися до нуля, підтверджує Юлія Комарова, директор з розвитку компанії “Вина Гулієвих”.

"Та це й зрозуміло: наш споживач, як і раніше, сприймає ігристі вина як невід’ємний атрибут святкових заходів. Пояснити, що вино є самим гігієнічним напоєм, зараз не уявляється можливим через заборону на рекламу ігристих вин, які наші законодавці оголосили алкогольним напоєм. В ЄС ситуація геть інша: вино відносять до харчових продуктів, — розповідає Юлія Комарова. — Інакше там дивляться і на акцизну політику щодо ігристих вин. В Україні нині діє акцизний податок в розмірі 11,65 грн/л. У порівнянні з ЄС, Молдовою і Грузією, де акциз на ігристе дорівнює нулю, це багато, чи не так? Чому немає гармонізації акцизної політики з ЄС?”.

Анна Горкун, своєю чергою, привертає увагу до іншої цікавої відмінності між законодавствами України та ЄС. Ключовим фактором вибору зараз стає раціональність: споживач прагне отримати товар бажаних якісних характеристик із мінімальними витратами ресурсів. І тут питання не тільки у балансі ціни та якості, але й у додаткових критеріях: зручність, ергономічність та привабливість упаковки, широкий асортимент, наявність швидкої логістики. Все те, над чим раніше споживач мало замислювався, стоячи перед полицею у супермаркеті, стало для нього важливим в умовах карантину, розповідає власниця 46 Parallel Wine Group.

У цій новій парадигмі варто підкреслити, що виробники у ЄС більш гнучкі для захоплення нашого споживчого ринку, адже, на відміну від українських виноробів, мають законодавче право, наприклад, випускати вина у маленьких жерстяних банках, у пластиковій тарі та інших альтернативних упаковках, які не лише привабливі та зручні у використанні, але й цікаві споживачеві з точки зору економії коштів.

Підсумок законодавчих розбіжностей сумний. Наприклад, минулого року обсяги продажів ігристих вин в основних торговельних мережах України склали більш ніж 28 млн пляшок. Загальна частка вітчизняних ігристих вин при цьому — лише 58% загального обсягу продажів у ціновій категорії до 100 грн.

Інакше кажучи, більш ніж 40% реалізації ігристого в українській мережевій торгівлі вже забезпечує імпорт. І це доволі тривожні цифри для вітчизняних виноробів, адже іноземні виробники, втративши як внутрішнє споживання, так і велику частку експорту, передусім китайського, зараз “нишпорять ніби вовки” у пошуках нових перспективних ринків збуту. І Україна може стати наступною метою їхньої експансії.

Еліна Московчук

Автор: Еліна Московчук

Читайте також

Безготівкова місія: банки підхоплюють бум e-комерс

пт, 10/23/2020 - 16:35
Торгівля переходить в онлайн, а банківникии пропонують нові варіанти безготівкових розрахунків для МСБ

Прискорювачі росту: малих аграріїв почали підживлювати з декількох джерел

пт, 10/23/2020 - 14:14
Малі та середні сільгоспвиробники нині можуть отримувати фінансування за підтримки держави, банків та навіть великих українських агрохолдингів

Реальна віртуальність: онлайн-банкінг стає ще одним полем конкурентної боротьби

пт, 10/23/2020 - 10:20
Банкі наввипередки пропонують мобільні додатки для приватних підприємців. Деякі — навіть з повністю безкоштовним обслуговуванням

UKRAVIT: Інвестиції в клієнта як запорука успішного розвитку

чт, 10/22/2020 - 12:30
За допомогою фінансової програми UKRAVIT Finance українські аграрії отримали доступ до вигідного фінансування своїх виробничих потреб.

Каса допомоги: Як банки підтримали клієнтів МСБ у жорсткий карантин

вт, 10/20/2020 - 13:48
Знайшлося чимало фінустанов, що швидко відреагували на надзвичайні обставини.

Поки всі вдома: Рішення компанії “Датагруп” для віддаленої роботи

пн, 10/19/2020 - 15:47
Завдяки зручним інструментам і технологіям компанії вдалося швидко та ефективно перейти на віддалену роботу з початком загальнонаціонального карантину.