business head ads

"Гнучкий" тренд. Чому феномен коворкінгів набирає обертів?

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Левон Папоян, керівник департаменту офісної нерухомості Cushman & Wakefield в Україні

Попит на офісні приміщення в Києві залишається досить високим і формують його, перш за все, IT-компанії та компанії, що надають бізнес-послуги. В тому числі, коворкінг-оператори, частка яких в обсязі угод оренди в офісному сегменті склала близько 13% (дані за перше півріччя 2019 р.).

Про розвиток коворкінгів ми можемо судити за зростанням кількості запитів від великих операторів на приміщення в професійних бізнес-центрах. На сьогодні цей попит перевищує пропозицію.

Але спершу варто розібратися в термінах

Коворкінги часто плутають із гнучкими офісами, проте ці терміни не є взаємозамінними. Гнучкі офіси – це простір як послуга. Це облаштування офісу "під ключ", забезпечення технологіями та всім необхідними для комфортної роботи. Коворкінги, популярність яких зростає вже кілька років поспіль, – це лише початковий рівень гнучкого офісу.

Відсутність чіткого визначення обох форматів ускладнює їх дослідження стосовно витрат, орендних ставок, впливу на корпоративну культуру, цифрової безпеки. Незважаючи на велику загальну площу коворкінгів, цей сегмент ще продовжує формуватися.

Загальна площа коворкінгів у світі складає близько 12 млн кв. метрів, з них 5 млн кв. метрів – у США.

Про укрупнення резидентів

У всьому світі спостерігається тенденція відмови багатьох компаній-орендарів від традиційних офісів на користь коворкінгів і гнучких просторів. Якщо спочатку коворкінги були націлені на малий бізнес, то пізніше ними зацікавилися і великі компанії, які орендують робочі місця для співробітників бек-офісів або на етапі виходу на новий ринок.

Нещодавно компанія Cushman & Wakefield у США провела опитування серед топ-менеджерів міжнародних компаній, що працюють в сфері нерухомості по всьому світу. Дослідження мало на меті оцінити перспективність розвитку сегменту коворкінгів. Виявилося, що послугами коворкінгів користуються дві третини опитаних компаній! Більше того, респонденти планують, що через п’ять років у середньому 24% їх співробітників будуть регулярно користуватися цим форматом робочого простору.

Читайте також: Директор з продажів компанії IWG Юлія Литвиненко: Коворкінги – це нова українська реальність

Як починалося в Україні?

Повертаючись до України, варто згадати, що одним із перших коворкінгів, який познайомив киян з новим форматом робочого простору, був "Часопис" на вулиці Льва Толстого ще п’ять років тому. Там за фіксовану суму відвідувач отримував безлімітний доступ до Інтернету, чаю, кави та печива і міг попрацювати з ноутбуком або провести неформальну зустріч. Зараз "Часопис" представлений також в UNIT.City, а в минулому році створив спільне підприємство з міжнародним коворкінг-оператором rent24, отримавши додатковий стимул для подальшого розвитку.

З міжнародних операторів на ринок України першою вийшла компанія Regus, яка здає в оренду офісні приміщення, які повністю обслуговуються. Наразі Regus представлений у 8 бізнес-центрах і продовжує активно розвиватися.

Конкуренція в сегменті посилилася з розширенням мереж локальних гравців, зокрема операторів Coworking Platforma Art-Zavod і Coworking Platfoma Leonardo, Creative Quarter, "Часопис", Creative States, а також з виходом на ринок нових іноземнних операторів, таких як угорський New Work Labs і естонський Lift 99.

Феномен популярності

Уже недостатньо пропонувати робочі місця, офісні меблі, доступ до Інтернету і конференц-зал, оскільки виникла потреба в якісній диференціації послуг.

Більш того, поступово змінюється культура оренди офісів. З метою оптимізації витрат на оренду і забезпечення гнучкості робочих процесів багато компаній віддають перевагу формату SharedDesk, що передбачає не закріплене за конкретним співробітником робоче місце. У компанії на 300 осіб може бути 100-150 робочих місць. Складається графік відвідування офісу, відповідно до якого одним робочим місцем можуть користуватися 2-3 співробітника.