business head ads

Як покращити конкурентні позиції компанії на ринку шляхом формування інноваційної бізнес-моделі?

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ярослав Цвіркун, бізнес-аналітик компанії FinStream

Для того, аби побудувати дійсно інноваційну бізнес-модель, слід зібрати воєдино (як пазл) кращі практики й рішення, які вже використовуються успішними компаніями.

 Не треба вигадувати щось нове, якщо у вас немає для цього технічної або фінансової можливості. Треба просто взяти досвід, який вже створено й перевірено на практиці іншими, та пристосувати його до свого бізнесу.

За якими ключовими стандартами можна оцінити інноваційність своєї бізнес-моделі?

10 ToI

  1. МОДЕЛЬ ПРИБУТКУ

Існують різні моделі генерації прибутку. Секрет успішних компаній полягає в їх здатності підбирати саме таку модель, яка буде найбільше відповідати їхньому бізнесу. Крім того, деякі організації використовують навіть кілька способів одночасно, застосовуючи їх окремо під кожну таргетовану аудиторію клієнтів.

Щоб зрозуміти, які моделі прибутку існують, проаналізуємо декілька прикладів:

  • Підписка (однієї з моделей прибутку журналу "Бізнес" є оплата за підписку на його щомісячний випуск).
  • Членські внески (клієнти багатьох фітнес-клубів купують щорічний / щомісячний абонемент).
  • Оплата за лічильником або за кілометражем (так працюють багато компаній таксі).
  • Надання безкоштовного контенту та оплата за рекламу (Facebook, Google).
  • Здача приміщень та місць в оренду (спортивний покер, нерухомість, паркування).
  • Freemium (надання мінімуму безкоштовного контенту та збір грошей за додатковий сервіс: відмінно працює з багатьма додатками та іграми в смартфонах; блогерство: "ютубери" надають безкоштовні відео, але завдяки своїй популярності, вони активно продають книги, квитки на індивідуальні курси тощо).
  • Sharing economy (надання онлайн платформи й збір відсотків від укладення угоди; приклад – краудфандинг).
  • Преміум (значна націнка на товари, в яких розкручений бренд: Apple).

Правильний вибір моделі прибутку може повністю змінити ситуацію в компанії. Тому до такого типу інновації потрібно підходити грамотно та впевнено. Тільки в цьому випадку ви зможете отримати значну перевагу перед конкурентів на ринку.

  1. МЕРЕЖА ПАРТНЕРСЬКИХ ВІДНОСИН

У наш час вже складно залишатися конкурентоспроможними. Основна причина — тиск з боку монополістів, які лобіюють свої інтереси на законодавчому рівні. Крім цього, у великих корпораціях набагато більше технічних та фінансових можливостей для впровадження інновацій. Але як бути малому та середньому бізнесу? Необхідно створювати певні кластери (групи компаній) для того, щоб взаємодоповнювати один одного. Адже на ринку вже давно конкурують не фірма проти фірми, а група проти групи. Чим ширша буде у вас мережа професійних партнерів (організацій), тим більше шансів йти в ногу з часом, залишатися стійким та конкурентоспроможним.

Існує ціла серія різних інноваційних підходів у сфері "Мережі партнерських відносин", а саме:

  • Франчайзинг (Бренд "Волт Дісней" є надзвичайно популярним у світі. Компанія створила мультяшних героїв, популяризувала їх, а тепер дозволяє за допомогою франшизи використовувати її героїв для створення можливості іншим підприємцям розвивати та продавати цікаві іграшки, аксесуари для дому, одяг та інше використовуючи впізнаваний бренд. Адже набагато цікавіше купити дитині футболку з Міккі Маусом, ніж однокольорову та непривабливу).
  • Злиття та поглинання (об'єднання декількох компаній разом, щоб створити конкурентну одиницю й протистояти монополістам; поглинання великими компаніями дрібних, використовуючи їх інноваційні напрацювання у своєму бізнесі).
  • Відкриті інновації (Ілон Маск подарував патенти Tesla всьому світу, щоб дати можливість активно розвивати інновації) тощо.
  1. СТРУКТУРА РЕСУРСІВ

Правильне поєднання різних видів ресурсів дозволяє зробити бізнес-модель компанії дійсно інноваційною та функціональною. Весь секрет будь-якого бізнесу зазвичай побудований на тому, щоб організувати належним чином працівників й надати їм всі необхідні матеріальні та нематеріальні ресурси, за допомогою яких вони будуть створювати ціннісну пропозицію для клієнтів.

Аналізуючи структуру ресурсів, можна виділити такі інновації:

  • Стандартизацію активів (це добре працює, наприклад, з франшизами, коли організації використовують стандартизоване обладнання для всіх точок, незалежно від інших факторів: місця розташування, цільової аудиторії тощо).
  • Корпоративний університет (E&Y Ukraine створила академію бізнесу на базі компанії, де вони не тільки навчають топ-менеджмент клієнтів, але і підвищують кваліфікацію своїм працівникам).
  • Центр компетенцій (Unit.City дозволяє багатьом компаніям розробляти інноваційні продукти використовуючи їх локацію і технічні можливості).
  • Аутсорсинг (багато організацій віддають перевагу використанню IT-послуг у міру потреби й платити спеціалістам лише за виконану роботу, а не утримувати їх в штаті, що тягне за собою значні додаткові витрати).
  1. БІЗНЕС-ПРОЦЕСИ

Професійний підхід в розробці бізнес-процесів дозволяє мінімізувати неефективне використання ресурсів та підвищити прибутковість бізнесу. Чудовим прикладом є Lean (дбайливе виробництво) в компанії Toyota. Його поява стала рушійним двигуном для багатьох великих корпорацій, які стали застосовувати цей підхід у своєму бізнесі. А консалтингові агентства створили сертифіковані курси Lean, щоб навчати йому топ-менеджерів у всьому світі. Адже в бізнесі потрібно досягти як мінімум двох головних цілей:

1) створити якісний та унікальний товар або досвід для клієнта;

2) збільшити продуктивність й ефективність. І, як результат, досягти сталого розвитку.

Цей інноваційний стандарт може містити також:

  • Адаптивне виробництво (Львівська Майстерня Шоколаду швидко адаптується під поточні тренди й створює постійно нові види шоколаду та фігури з нього: відмінний приклад — виробництво шоколадних образів Путіна, починаючи від 2014 року; за словами продавців, завдяки ЛМШ українці могли купити такий шоколад та відкусити голову російському лідерові в знак протесту у відповідь на його агресію проти України).
  • Стандартизація (у всіх точках збуту McDonald's по всьому світу ви можете знайти однакові й стандартизовані продукти, обладнання, приміщення, не рахуючи деякі винятки, виходячи з культурних переваг та специфіки певних ринків в різних країнах).
  • Залучення користувача (або його можна ще назвати спільне виробництво: наприклад в багатьох соціальних мережах (Facebook, Instagram) майже весь контент створюється самими користувачами, що дозволяє більш точно вгадати потреби й інтереси клієнтів).
  • Краудсорсинг (на багатьох аутсорсингових майданчиках існує величезна кількість відмінних фахівців, які допомагають створювати професійний продукт).
  • Інтелектуальна власність (Fusefoods — I'mREADY створив високоякісний продукт в унікальній упаковці).
  • Автоматизація процесів тощо.
  1. ПРОДУКТ ТА ЙОГО ХАРАКТЕРИСТИКИ

Про товар слід говорити з точки зору його цінності. Зазвичай інвестори питають: "Яку цінність несе в собі ваш продукт?", а не "Який товар ви виготовляєте?". Таким чином, цьому стандарту інновацій необхідно приділити особливу увагу. Адже якщо робити продукт дійсно інноваційним, впроваджуючи в його виробництво найсучасніші підходи, то його цінність значно збільшиться й відповідно покращиться лояльність клієнтів.

Деякими інноваціями цього стандарту можуть бути:

  • додаткова функціональність;
  • простота використання;
  • зменшення клопоту (автоматичне заповнення полів анкети або інших документів);
  • кастомізація(тісний контакт клієнтів з продуктом);
  • безпека для споживачів;
  • стиль;
  • економія часу клієнта тощо.

У процесі застосування такої тактики необхідно приділяти особливу увагу таким факторам, як створення екологічно чистого товару, з привабливим дизайном та багатьма іншими характеристиками, який розв'язує поточні проблеми клієнтів.

  1. ЕКОСИСТЕМА ПРОДУКТУ

Якщо продовжити тему партнерства, то слід зазначити, що надзвичайно важливо створювати спільний товар або взаємодоповнювати його за допомогою однодумців, які мають схожі з вами цілі. Це дозволяє задовольнити набагато більше потреб клієнтів та створити нову інноваційну цінність.
Деякими ключовими тактиками цього стандарту є:

  • допоміжний продукт (наприклад, гарна обгортка для новорічних подарунків, одяг і аксесуари для іграшок);
  • інтегрована ринкова пропозиція (в пакет послуг Inovikoff входить цілий набір інструментів, що дозволяють побудувати повністю бізнес-системи будь-якої складності);
  • групування товарів (FinStream разом з Асоціацією Франчайзингу України об'єдналися, щоб у клієнта була можливість отримати в пакеті послуг готовий бізнес та ресурси на його створення одночасно);
  • платформа товару / послуги тощо.
  1. СЕРВІС ПРОДУКТУ

Щоб ваш клієнт залишився задоволеним покупкою й прийшов до вас повторно, завдяки сформованій лояльності, необхідно надати йому якісний сервіс: набір цінних додаткових послуг.

Деякі з таких інновацій:

  • конс'єрж-сервіс (онлайн підтримка й супровід клієнтів Mastercard);
  • гарантія на покупку товару;
  • програми лояльності;
  • тест драйв;
  • високоякісний сервіс тощо.

Компанія FinStream, наприклад, крім надання кредитного фінансування підприємцям, супроводжує їх на всіх етапах співпраці. Іноді це є набагато більш цінною послугою, ніж надання фінансування. Адже якісний сервіс формує набагато вищий рівеньлояльності клієнтів.

Сергій Позняк (власник FGK FinancialGroup, куди входить FinStream) упевнений, що для розвитку МСБ в Україні — недостатньо просто взяти гроші в інвесторів та профінансувати ними бізнес. Потрібно надавати якісну експертизу позичальникам: прорахувати ризики, оцінити проект, надати рекомендації щодо поліпшення бізнес-стратегії. Адже якщо не навчити раціонально використовувати ресурси, то це загрожує недофінансуванням проекту та виникненням потреби в додаткових коштах.

  1. КАНАЛИ ПРОДАЖУ

Дуже важливо доставляти товар клієнтам саме тоді, коли їм це необхідно; і в такий спосіб, як їм буде найбільш вигідно й комфортно. Адже саме це дає можливість компаніям виділитися серед величезної кількості конкурентів на ринку.

У той час, коли клієнт отримує своє замовлення швидко, в зручній для нього формі й у відмінному стані, то він, в більшості випадків, готовий навіть заплатити преміальну ціну, не дивлячись на те, що інші компанії можуть зробити те ж саме дешевше. Адже іноді це може спричинити певні ризики: запізнення, пошкодження товару, його втрата й інше.

  • Деякими тактиками в поточній інновації (канали продажу) можуть бути:
  • прямий зв'язок (продаж онлайн);
  • диверсифікація (Disney створила цілу мережу магазинів по всьому світу, в якій продає іграшки та інші аксесуари, що пов’язані з мультфільмами);
  • створення центральних магазинів (Ашан, АТБ, Сільпо) та багато інших.

З активним розвитком інтернету більшість покупок здійснюються онлайн. Чудовим прикладом того, як слід створювати онлайн-майданчики для активних продажів, є компанії Amazon та Alibaba. Тому якщо ви ще не зайняли свою нішу, або частину ринку в інтернеті, то ви ризикуєте залишити ваш продукт непоміченим.

  1. БРЕНД-ІННОВАЦІЇ

Розробка власного бренду або бренду організації та його "просування" є потужним інструментом створення конкурентоспроможності на ринку.

Найбільш відомими тактиками бренд-інновацій є:

  • сертифікація;
  • розширення бренду (Veterano має настільки сильний бренд, що навіть створили Veterano Group, в яку входять Veterano Pizza, Veterano Coffee тощо, та користується значною популярністю);
  • ко-брендинг (випуск продукції під спільним брендингом кількох компаній: це відмінно працює в шоу-бізнесі, коли двоє й більше "зірок" виступають на спільних шоу);
  • слідування цінностям (наприклад, створення продуктів, які вирішують глобальні проблеми людей) та інші.
  1. ЗАЛУЧЕННІСТЬ У ЖИТТЯ КЛІЄНТА

Ця інновація дозволяє тісніше співпрацювати з клієнтом, вивчати його й надавати якісний сервіс, формуючи при цьому довгострокове співробітництво та лояльність.

Існують наступні тактики інновацій, які дозволяють поглибитися в життя клієнтів:

  • автономність споживання (каси самообслуговування);
  • спрощення споживчого досвіду (Приват24);
  • наставництво;
  • автоматизація споживчого досвіду (онлайн кредити);
  • створення спільнот за інтересами (CEO Club) тощо.

10 стандартів інновацій — це відмінний шаблон, що дозволяє вам, слідуючи покрокової інструкції, обрати для свого бізнесу найдієвіші інструменти, які зроблять бізнес-модель інноваційною, а компанію прибутковою й розвиненою. Аналізуйте вже перевірений досвід, генеруйте знання та впроваджуйте їх у свою бізнес-модель, яка обов’язково стане інноваційною.