Що несе за собою ухвалення законів про FATCA

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

В’ячеслав Черкашин, старший аналітик Інституту соціально-економічної трансформації, експерт з питань податкової політики Економічної експертної платформи.

Цього тижня український парламент проголосував законопроєкти №2102 і №2103, які запускають в практичну площину виконання Україною міжнародних зобов'язань за Законом США про податкову звітність за закордонними рахунками (FATCA). Наша країна взяла на себе зобов'язання ратифікувати FATCA ще в 2013 році, але фактично лише в лютому 2017 року Києві було підписано відповідну угоду, а її практичної реалізації довелося чекати ще два роки.

Таким чином, стратегічний союзник нашої держави дочекався виконання наших міжнародних зобов'язань, що саме по собі повністю позитивний сигнал — Україна здатна бути відповідальним, сумлінним партнером! Але є кілька інших, не менш важливих аспектів, про які варто згадати.

Перше, законопроєктом №2103 передбачені процедури розкриття податкової інформації не тільки за згодою з США, а в рамках всіх міжнародних договорів, що містять положення про обмін інформацією для податкових цілей (пп. 14.1.122 ст. 14 ПКУ), згода на обов'язковість яких надана парламентом (або міжвідомчий договір на їх підставі). Наприклад, у рамках стандарту автоматичного обміну фінансовою інформацією MCAA CRS. Це виводить Україну на новий, більш якісний рівень міжнародного обміну інформацією, відкриває можливості для активнішої інтеграції країни в міжнародні стандарти податкової прозорості.

Друге, Україна раніше підписала FATCA на невигідних умовах — за моделлю 1В (односторонній обмін). Ухвалення законопроєктів №2102 і №2103 відкриває дорогу до ініціації українською стороною питання про перегляд угоди в бік застосування моделі, яка передбачає взаємний обмін інформацією, що відповідає інтересам нашої держави.

Перелік фактів про Закон про податкову звітність за закордонними рахунками (FATCA):
- ухвалений у 2010 році і набрав чинності 1 червня 2014 року;
- спрямований проти ухилення американських громадян від сплати податків;
- зобов'язує іноземні фінансові організації звітувати перед Службою внутрішніх доходів США (IRS) про рух коштів на рахунках американських платників податків — фізичних та юридичних осіб, дані про номери рахунків, оборотам за рахунками і залишками по них, розкриття даних про бенефіциарних власників рахунків;
- порушення Закону — санкції у вигляді 30% штрафів на рух коштів по коррахунках у банках США і закриття таких рахунків;
- угода має дві форми "моделі" — 1 та 2. За першою фінансові організації здають звітність податковим органам своїх країн, а ті відправляють її в Службу внутрішніх доходів. Модель 1 має ще дві варіації: модель 1А — взаємний обмін в обидві країни договору, модель 1В — односторонній обмін і виключно щодо американських платників податків. За другою моделлю організації безпосередньо здають звітність в IRS;
- на сьогодні FАТСА підписана зі 113 державами;
- станом на 25 жовтня 2019 року, за даними Служби внутрішніх доходів США, в рамках Закону 664 українських фінансових організацій звітують про рух коштів американських платників податків.