Особливості національного e-commerce

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Євген Чорнолуцький, генеральний директор GymTraining

Я помітив повторювану еволюцію підприємців: коли виробник товарів невеликого масштабу або власник декількох магазинів шукає розвитку в інтернеті, він потрапляє на роздоріжжя – яку платформу вибрати для запуску e-commerce. Адже існує так багато варіантів: дошки оголошень, лендінг, інтернет-магазин, соцмережі, маркетплейси та інші.

Чому не всім потрібен інтернет-магазин і кому варто думати про вихід на маркетплейс? Для початку розберемося, чим ці майданчики відрізняються.

Інтернет-магазин – це онлайн-вітрина одного кіоску (виробника чи продавця).

Маркетплейс – це посередник, що більше схожий на звичайний ринок, де розміщені товари різних виробників і треба заплатити за місце та сервіс. І, чим краще це місце, тим більше людей приходить на ринок і вигідніше там продавати. У свою чергу, організатор ринку за окрему плату завжди радий допомогти виробнику. Зокрема, він допоможе вибрати "місце", найближче до людей, і красивіше оформити "намет".

Чи потрібен бізнесу інтернет-магазин?

Є декілька факторів для підприємців і компаній, які дозволять вирішити цю дилему.

Перший – досвід. Навіть, якщо ваша компанія лідер у своєму сегменті, але продажі зав’язані на особистому консультуванні, презентаціях чи пробниках, немає потреби в розробці інтернет-магазину, що потребує значних витрат. Сьогодні на ринку існує велике різноманіття варіантів за вартістю створення інтернет-магазинів, починаючи від майже безкоштовних і закінчуючи сотенними тисяч доларів в бутікових агентствах. Але якщо ви бізнес-початківець, раджу спочатку спробувати дошки оголошень (при умові, що ваш товар підпадає під сегмент платформи).

Другий фактор – бізнес-сегмент і тут формула дуже проста: якщо бізнес може запропонувати щось унікальне, тоді варто створювати інтернет-магазин. Якщо ж ні, то шукайте покупця на колективних платформах. Як приклад, оптові продажі канцелярії. Такий бізнес іде на маркетплейс і "тисне" ціною. При цьому не варто забувати, що сайт-візитка і соцмережі потрібні будь-якому бізнесу.

І третій – час і бажання. Не варто починати розробку власного інтернет-магазину, якщо вам не вистачить часу й терпіння довести його до ладу. Я постійно зустрічаю новини про продаж готового інтернет-магазину. Але варто розуміти, що ніхто не продасть площадку, яка дає стабільний заробіток. Тому основна причина таких продажів – поганий результат.

Шляхи монетизації

Існуює три основних методи монетизації на маркетплейсах:

- Комісія з продажів. Майже всі основні маркетплейси України використовують даний тип оплати. Є лише певна розбіжність у відсотках та сегментах. Приклад: на Rozetka.ua найнижча комісія на техніку Apple – 2%. Це пов’язано з неможливістю підвищення цін продавцями через конкуренцію з контрабандними телефонами і ноутбуками. Найдорожчий сегмент – годинники та подарунки до свят (25%);

- Підписка. Цей варіант вигідний для компаній з великим оборотом товарів.

Не потрібно віддавати комісію за кожну транзакцію, оплачуєте лише раз в місяць чи раз на рік. У Prom.ua існують три різні річні пакети підписки, які відрізняються ціною, від 5,4 тис. грн і до майже 12 тис. грн;

- Лістинг або фічеринг. Функція сайту, яка надає можливість піднятися в списку чи виділитися серед інших товарів за окрему плату. На OLX мінімальна ціна за лістинг сягає 25 грн, а максимальна — 159 грн.

Сервіси

Маркетплейс – це, в першу чергу, організатор продажів. Він щодня намагається покращити умови для продавців і покупців. Так на Prom.ua існує внутрішня платформа ProSale. Це своєрідний аналог facebook ad manager. Можна використовувати за додатковий бюджет контекстну рекламу, ремаркетинг та оплату за активність (CPA).

Також важливою ознакою, за якою слідкують маркетплейси, це рейтинг і відгуки. Бувають випадки, коли продавці телефонують клієнтам і випрошують змінити їхню оцінку послуг, адже це впливає на ранжування серед конкурентів.

Перспектива за нішами

У січні-листопаді 2019 року товарообіг фізичних товарів і послуг, придбаних в Україні в режимі онлайн, склав 76 млрд грн, що на 17% більше порівняно із 2018 році. За прогнозами Forrester Research, у 2022-му майже 70% покупок в онлайні люди будуть здійснювати не в інтернет-магазинах, а на маркетплейсах.

На мою думку, кількість нових маркетплейсів в Україні зростатиме, але мінімально. Відбуватиметься укрупнення основних майданчиків та розподілення лідерства за нішами. Тому потрібно звернути увагу на ніші та сегменти, на які зростає попит.

Так, згідно з даними prom.ua та bigl.ua, найбільш перспективною нішею є торгівля автомототоварами – річний приріст у цьому сегменті становить 39%. На другому – подарунки, книги та товари для хобі з приростом у 31%, а замикають трійку лідерів товари для дому і саду з показником приросту "плюс" 25%.

Але на першому місці при виборі ніші має бути зацікавленість сферою. Так, мої вподобання спортом і атлетикою переросли в маркетплейс товарів спортивного харчування.