МФО: За останні 4 роки попит на мікрокредитування збільшився в 4 рази

Блог
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Олександр Холод, директор «ШвидкоГроші»

Активно ринок мікрокредитування почав розвиватися з 2013 р., коли учасники пропонували клієнтам в основному суми до зарплати. Найчастіше такі позики були вкрай невеликими та видавалися не найбільш благонадійним клієнтам, яким відмовили в банках. Пізніше макрофінансові організації (МФО) стали більш масовими, зайнявши свою нішу в секторі фінансових ринків України. Працювали вони на підставі розробленої окремої нормативної бази, яка була досить правильна та ефективна і дозволяла регулювати та розвивати сферу.

В даний момент відбулася їхня трансформація і зараз більшість таких компаній працює в інтернеті, а левова частка їхнії продажів відбувається не в офісах, а на сайтах. Драйвером переходу в інтернет став закон України "Про електронну комерцію", електронні оферти на сайтах та інші угоди між клієнтом і самою компанією. У тому числі на них поширюється законодавство, яке регулює позики і кредитну сферу. Після прийняття закону "Про Спліт" їх діяльність буде регулюватися вже з боку НБУ, але тільки з першого липня 2020 р.

Ринок сьогодні

Зараз ми знаходимося в стадії перехідного періоду. В результаті даний бізнес буде регулюватися законодавчими актами банківської сфери і новими розробленими законами. Також застосовується регуляція як для комерційних компаній.

Ринок фінансових послуг в сфері мікрокредитування зростає швидкими темпами. Про це свідчить відкрита статистика Google – з2016 р. і по сьогодні темпи попиту збільшилися в чотири рази.Зростання сектора формується за рахунок зростання попиту на послуги даної категорії.

При цьому, основний період зростання припав на кінець 2017-го та 2018-й роки. Саме ці періоди пов'язані з ростом витрат покупців, що і спричиняє попит на кредити. З огляду на таку сезонність, минулого грудня ми теж бачили зростання попиту на кредити. Деякі компанії підготувалися до цього, посиливши свої рекламні прояви. Хоча були в 2019 р. і спади – у другому півріччі ринок продемонстрував уповільнення. Причиною цього була висока закредитованість– кількість пропозицій швидко задовольнило попит на ринку і пережити таку ситуацію могли тільки ті гравці, які надавали найвищу якість.

Гравці

Ринкову статистику найлегше аналізувати за онлайн-компаніями, адже кредит у них оформити легше, а гроші можна отримати одразу на картку, навіть не виходячи з дому. Скупчення кількості клієнтів таких компаній спостерігається в центральній частині країни, що зумовлено, в першу чергу, доступом до інтернету і кількістю населення. Найбільший попит формують такі міста, як Нікополь, Павлоград, Кривий Ріг, Кропивницький, Дніпропетровськ.

Але не варто забувати про ті МФО, які працюють і за допомогою фізичних відділень. Основною причиною популярності такого типу видачі кредитів є зручність, адже всі операції потрібно робити не клієнтові, а представнику компанії, і така видача захищає населення від шахрайства. Шанси подати скани чужих документів зводяться до нуля, оскільки потрібно прийти з оригіналами документів та показатися особисто. Багато свідомих учасників ринку роблять на це ставку, навіть якщо це цінують не всі клієнти.

Як і на будь-якому ринку, тут є свої ключові гравці, які виділяються серед конкурентів. Найчастіше за рахунок великих рекламних компаній вони і лідирують в галузі. В даний момент ринок онлайн-кредитів розділений між кількома гравцями. Ринок оффлайн-кредитів через відділення належить одному великому гравцеві.

Найчастіше компанії, які роблять ставку на оффлайн-відділення, лідирують в регіонах – там люди більш уважні до моментів оформлення договорів та не ризикують робити це через всесвітню мережу. Це також пов'язано із слабшим покриттям і поширенням інтернету в житті людей, що мешкають в невеликих містах та селах.

Об’єми

Обсяг ринку мікрокредитування в середньому складає близько 0,9-1,0 млрд грн в місяць. В межах року ця сума зростає до 10,0-11,0 млрд грн. Середній чек не росте вище 2,5 тис. грн за клієнта. Прибутковість таких операцій оцінити складно, як і в повній мірі зрозуміти рівень повернення кредитів. Тим більше, що достеменно віритинаявній статистиці не варто –  ми можемо тільки приблизно розуміти загальні обсяги і частку ринку.

Адже цей бізнес пов'язаний з чималими ризиками. Наприклад, гроші в таких організаціях беруть люди, які з тієї чи іншої причини не можуть взяти кредит в банку. Швидше за все через низький рівень доходу, неофіційну роботу або погану кредитну історію. Зважаючи на це зростають і витрати за такими кредитами. В даний момент, велика частина учасників видають кредит приблизно під однаковий відсоток. Він коливається від маркетингових 0,01% до реальних 2%. Такі відсотки найчастіше формуються за рахунок низьких вимог до клієнтів. В зв'язку з цим дана відсоткова ставка повинна повною мірою перекрити ризики і витрати компаній.

Прогнози

В майбутньому відбуватиметься тенденція на концентрацію ринку і кількість компаній буде зменшуватися. Наприклад, в сусідній Польщі працює близько 60 компаній, а в Україні – в 10 разів більше. Водночас, вартість залучення клієнта і дохід від нього буде знижуватися, що не дозволить багатьом компаніям настільки активно розвиватися. Також вплине на ринок конкуренція з боку банків. У разі, якщо наша економіка почне сповільнюватися, ризики таких компаній також значно виростуть – в першу чергу через токсичність їх кредитних портфелів та низької якості. Як наслідок витрати на їхню підтримку при зростанні прострочок зроблять цей бізнес більш витратним і менш прибутковим.

Але на сьогодні багато аналітиків з оптимізмом дивляться на майбутнє нашої економіки, що говорить про те, що уповільнення в сфері мікрокредитування почнеться не скоро.