business head ads

Рух тільки вперед

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Сучасна логістика нагадує атомний годинник — такої точності процесів не було ще ніколи. Це відбулося завдяки вдалому поєднанню інженерії та IT

Дрони та роботи

Багато проблем в логістиці пов’язані з людським фактором та експлуатацією транспортних засобів. Нецільове використання та простій техніки, псування та втрата товарів у підсумку впливають на ціну та задоволення сервісом, що призводить до втрати клієнтів. Технології допомагають вирішити ці проблеми, принаймні, у США та ЄС.

Найбільша торгова компанія світу Amazon почала використовувати дрони для доставки дрібних пакунків. Середній час такої доставки — 30 хвилин, а її вартість для компанії — близько $1. Цей приклад ілюструє одну з важливих переваг інновацій у логістиці: вони забезпечують багаторазове підвищення ефективності при зниженні витрат.

Логістичні гіганти — DHL, Amazon і Walmart — давно зробили інновації частиною стратегії лідерства. Amazon, наприклад, ще 2012 р. придбала за $775 млн компанію Kiva, виробника промислових роботів для відбору та пакування товарів на складі. За даними Deutsche Bank, використання цих роботів дозволило Amazon на 20% знизити операційні витрати, що становить близько $22 млн на один складський центр. Зараз роботи Kiva використовуються в 13 таких центрах Amazon. Але якщо проект буде масштабований на всі 110 центрів компанії, вона зможе досягти зниження витрат на $800 млн.

Така економія досягається передусім завдяки підвищенню ефективності складських процесів: за допомогою Kiva цикл складських операцій для конкретного товару скоротився з 60-75 хвилин до 15 хвилин, а простір складів оптимізовано на 50% завдяки більш раціональному його використанню.

Американський техногігант — не єдина компанія, що розробляє робототехніку для складів. Але інші проекти поки що тільки експериментальні — їх існують одиниці. Наприклад, над створенням складських роботів працює німецький стартап Magazino, хоча поки компанія не може показати настільки ж масштабні кейси їхнього використання, як в Amazon.

Walmart взагалі має намір використовувати дрони не в доставці клієнтам, а всередині логістичних центрів. Наприклад, дрони можуть переміщатися складом, роблячи 30 фотокадрів на секунду, щоб зібрати інформацію для інвентаризації. У людей на цей процес пішло би близько місяця, а за допомогою літаючих роботів інвентаризувати величезний склад можна за один день.

Інтернет речей

Дрони і роботи — лише частина найінноваційніших технологій, що використовує сучасна логістика. Одна з них називається інтернет речей (Іnternet of Things — IoT).

Інтернет речей у логістиці може приймати безліч форм, поєднуючи в собі різні технології, починаючи від безпосередньо підключених пристроїв — датчиків, сенсорів, міток, роботів — і закінчуючи способами забезпечення між ними інтернет-зв’язку. Цей зв’язок пристроїв і систем забезпечують бездротові технології передачі даних Bluetooth, RFID, Zigbee і WiFi, а також мобільні 3G- і LTE-мережі, які об’єднують весь “зоо­парк” пристроїв в єдине ціле.

Ця технологія корисна не лише на складах, а й у “полях”. Можливість контро­лювати переміщення будь-яких транспортних засобів з точністю до метра істотно змінила роботу логістів. IoT дозволив автоматизувати процедури планування рейсів, управління заявками та контро­лю за виконанням.

Програмна платформа збирає й аналізує дані з GPS-трекерів у режимі реального часу. Отримана інформація дає уявлення про структуру витрат і дозволяє в подальшому їх оптимізувати. Менеджер контролює не лише транспорт, а й дії водіїв.

За оцінками аналітиків компанії BI Intelligence, до 2020 р. у Північній Америці налічуватиметься 180 млн одиниць комерційного транспорту, підключеного до платформ інтернету речей. Сюди входять три способи експлуатації автомобілів: доставка вантажів на далекі відстані, перевезення людей і корпоративний транспорт.

За оцінками DHL і Cisco, технології IoT згенерують приблизно $8 трлн активів у найближчі десять років, з них $1,9 трлн припаде на галузь логістики та управління ланцюгами поставок. Вплив інтернету речей на логістичний сектор неможливо переоцінити: рішення такого роду починають застосовуватись у рамках і складських операцій, і транспортування вантажів, а також для доставки на рівні “останньої милі” (коли товари відправляються з розподільного центру до кінцевого клієнта).

Рівень нашої логістики

Україна намагається не відставати від сучасних інноваційних трендів у логістиці. Так, наша держава 2018 р. посіла 66-те місце зі 160 країн з логістичної ефективності, набравши 2,83 бала, і стала третьою на пострадянському просторі. Про це свідчать дані рейтингу Світового банку — Logistics Performance Index 2018. У порівнянні з попередньою версією рейтингу (дослідження проводиться раз на два роки) Україна в загальному заліку піднялася на 14 позицій. Вона розташувалася між Сербією та Єгиптом, а на пострадянському просторі стала третьою після Естонії (3,31 бала і 36-те місце) і Литви (3,02 бала і 54-те місце).

Технології IoT згенерують приблизно $8 трлн активів у найближчі десять років, з них $1,9 трлн припаде на галузь логістики

Серед українських логістичних інноваторів варто відзначити компанію Meest Express. Цей сервіс доставки представив програмну систему оптимізації магістральних маршрутів для оптимального завантаження фур, які доставляють поштові вантажі. Система в режимі реального часу допомагає експедитору приймати рішення, що стосуються подачі транспортних засобів на завантаження, і здійснює подальший контроль їхнього фактичного місцезнаходження. Впровадження системи дозволяє значно зменшити кількість залучених вантажівок. Відповідно, чим менше транспортних одиниць, тим менше викидів СО2 в атмосферу. Таким чином, оптимізація роботи підприємства поєднується з турботою про довкілля.

Група компаній “Нова Пошта” теж не відстає у впровадженні новітніх технологій. Поштовій сервіс будує мережу інноваційних терміналів, два з яких вже почали роботу. Особ­ливістю терміналів є оснащеність висококласним обладнанням нідерландської компанії Vanderlande, яке використовує Amazon, потужністю 8,5 тис. посилок на годину. Крім цього термінали оснащені конвеєрами та автоматичним сортувальним обладнанням українського виробництва. Посилки з сортувальної стрічки завантажуються безпосередньо в автомобілі.

Компанія ZAMMLER наразі розробляє власну платформу для управління логістичними процесами. Це комплексний програмний продукт — симбіоз TMS, WMS, CRM, GPS і систем безпеки. Він об’єднує фінансову облікову систему, GPS-навігацію для автопарку, дає можливість формувати клієнтські кабінети і відстежувати рух вантажів не лише на складі, а й у дорозі. В результаті клієнти зможуть отримувати оперативну інформацію про все, що відбувається з їхніми вантажами. А в компанії з’явиться можливість у режимі реального часу контролювати всі операційні процеси, витрати палива, часу, людських, фінансових та інших ресурсів з метою забезпечення кращого сервісу для клієнтів і партнерів.

 

Андрій Зінченко