business head ads

Конфлікт інтересів як спляча загроза для бізнесу

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

У березні цього року Європейське управління з цінних паперів і ринків наклало штраф на рейтингове агентство Fitch на більш ніж 5 млн євро через порушення правил, пов'язаних з конфліктом інтересів. Протягом п'яти років 20% Fitch UK, FitchFrance і FitchSpain опосередковано належали фізичній особі, яка була членом рад директорів трьох компаній, рейтингованих агентством.


Для України подібні гучні скандали поки скоріше виключення. Однак справа зовсім не в тому, що в українському бізнесі немає проблеми конфлікту інтересів і пов'язаних з цим корупційних схем. Скоріше в Україні поки що не прийнято "виносити сміття з хати", а також отримувати від регулятора мільйонні штрафи. Більшість компаній вважають за краще вирішувати проблеми самі, звільняючи винного працівника.

З іншого боку, українське законодавство не надто ефективно регулює тему конфлікту інтересів. Якщо для держслужбовців і передбачені певні норми і приписи, то, коли мова йде про бізнес, закон про ТОВ обмежується необхідністю декларувати конфлікт інтересів посадових осіб та нести покарання у вигляді звільнення. Щодо решти питань, ця проблема не врегульована, як і порядок відшкодування збитку, який може бути заподіяний компанії.

Щоб уникнути збитків, бізнесу важливо знати та вчасно управляти конфліктом інтересів, дотримуючись кількох простих правил.

Конфлікт інтересів може виникнути в будь-якому підрозділі компанії, але частіше за все це відбувається у відділах, пов'язаних з функціями закупівлі товарів і послуг, при призначенні на посаду в HR, при розподілі коштів і затвердженні такого розподілу (фінансова допомога, гранти, подарунки, благодійність тощо). Також найчастіше такі ризики виникають у регуляторних процесах: ліцензії, штрафні санкції, аудит бізнесу, обладнання, потужностей.

Найчастіше у бізнесі (беручи до уваги існуючий конфлікт інтересів) застосовуються такі схеми:

При закупівлі товарів і послуг. Співробітник володіє або має інтерес у компанії-підряднику, який пропонує послуги/товари компанії, і, відповідно, може використовувати своє становище для отримання більш вигідних умов для підрядника.

У процесах продажів. Це можуть бути занижені інвойси на компанію, якою володіє співробітник або в якій він має інтерес, а також схеми зі списанням через маніпулювання даними для зниження або списання сум, які боржник (компанія, якою володіє співробітник або в якій він має інтерес) зобов'язаний кредитору (роботодавцю).

Переспрямування бізнесу або ресурсів компанії. Схема полягає в тому, що співробітник рекомендує клієнтам конкуруючу компанію, в якій він має інтерес, або використовує ресурси та кошти компанії для підтримки бізнесу іншої компанії, до якої він має відношення.

Найчастіше передумовами для реалізації конфлікту інтересів стають недостатній рівень соціально-психологічної компетенції, слабка комунікація керівництва з підлеглими, відсутність інформації про співробітника і незадоволені потреби співробітників у статусі і заробітній платі.

З цієї причини важливо самим створювати умови, за яких виникнення такої ситуації стане неможливим. Наприклад, необхідно запитувати інформацію про нових співробітників, щоб ідентифікувати наявність фактичного або потенційного конфлікту інтересів. Так, важливо розуміти, чи є у співробітника або його родичів бізнес інтереси в будь-яких компаніях, які займаються схожою діяльністю, є конкурентом компанії-працедавця або клієнтом/основним постачальником компанії.

Стосовно клієнтів і постачальників варто використовувати процедуру "Знай свого клієнта" (KYC). Зокрема, перевірка благонадійності контрагента/потенційного контрагента дозволяє встановити можливі ризики співпраці з тією чи іншою компанією. Незважаючи на те, що ця політика родом з фінансового сектора, наразі у багатьох великих компаніях такий інструмент є досить популярним для запобігання шахрайським схемам.

Ще одним важливим кроком є створення культури етичної поведінки в компанії: впровадження кодексу етики, який буде постійно транслюватися співробітникам. Необхідно мотивувати персонал до його виконання через винагороду (бонуси, доплати) і карати порушників.

Виходячи з досвіду роботи нашої компанії в Україні, можу сказати, що ми також радимо нашим клієнтам забезпечувати зрозумілий і чіткий процес та порядок, який би дозволяв співробітникам декларувати і вирішувати (усувати) конфлікт інтересів. Проводити моніторинг та перевіряти відповідність і ефективність програми щодо попередження можливих "схем" і проводити навчання співробітників щодо ризиків, пов'язаних з шахрайством.

Катерина Сафроненко,  KPMG