business head ads

Ігор Федченко: Від хорошого до величного, або Як перемогти і не вигоріти

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Ігор Федченко, генеральний директор компанії ITIS

“Процес перетворень можна уявити у вигляді накопичення потенціалу і наступного за ним стрімкого зростання. Три основні складові цього процесу: дисципліновані люди, дисципліноване мислення, дисципліновані дії”, — так Джим Коллінз написав у книзі “Від хорошого до величного”, порівнюючи роботу сильного лідера з розкручуванням маховика.

Миттєва реакція на ринкові зміни, відчуття трендів, за якими майбутнє, — чи не головні показники, за якими порівнюють кращих СЕО світу. Проте мало хто зазначає, що найстрашніша перешкода на шляху перетворень та розвитку — це не зниження уваги лідера до ринкової ситуації чи неправильно обрана стратегія, а вигорання команди, що ґрунтовно впливає на бізнес-показники. Емоційне вигорання являє собою серйозну загрозу для фінансових результатів компанії і, за деякими даними, обходиться американській економіці в сотні мільярдів доларів щорічно.

Тому, попри всі стратегічні задачі лідера, чи не найскладніша — профілактика емоційного вигорання команди. Все більше компаній усвідомлюють цю проблему, і все активніше розростається індустрія створення комфортної атмосфери на робочому місці. Ідеться не так про фінансову мотивацію, як про необхідність роботодавця використовувати інші комплексні заходи: комфортний офіс, оплачене навчання, дозвілля, спортивні заходи тощо. Але це — традиційні методи.

Наприклад, наша компанія наймає багато молоді. Здавалося б, вони мали би бути зацікавлені у просуванні по службі, а складні нові завдання їх повинні стимулювати. Проте часом результат буває діаметрально протилежним. Досвід нової роботи — це певною мірою виштовхування людини із зони комфорту, що породжує гнів, страх невдачі, розчарування й у підсумку звільнення. Але є й такі, що від труднощів розквітають.

Як же передбачити, кого несподіваний кар’єрний поворот налякає, а кого надихне? Відповіді приховані у понятті “емоційний інтелект” (EQ). EQ — показник нашої здатності до усвідомлення власних емоцій та розуміння почуттів інших людей. EQ грає важливу роль у житті: дозволяє фіксувати джерела занепокоєння і покращує здатність розглядати кілька варіантів реагування, контролювати імпульси і не робити помилок у стресових ситуаціях. Люди з високим EQ вміють переосмислювати труднощі як цінні можливості. EQ підтримує високий рівень витривалості, допомагає справлятися з хронічним стресом і запобігає вигоранню.

Може здаватися, що проблем можна уникнути, відбираючи кандидатів з високим рівнем EQ. Проте відбір працівників тільки за таким показником суттєво звузить вибір. Інший шлях — застосувати сучасні знання про EQ. Стан професійного вигорання зовсім не означає, що співробітник втрачений для компанії. Цю проблему здатні вирішити розуміння та професійний підхід компанії. І я додав би ще одну рису, якою мають обов’язково володіти управлінці. Мова про емпатію. Дивовижність цього явища полягає у тому, що коли саме керівник виявляє емпатію, відбувається миттєве зниження рівня стресу. На практиці це означає, що лідери надають допомогу до того, як стрес перетвориться на вигорання.

Занадто багато людей створюють собі стрес самостійно. Не будьте джерелом власного стресу. Прийміть свої обмеження. Віддавайте всю свою увагу іншій людині. Так ви отримуєте набагато більше шансів завоювати довіру.

Ці менеджерські практики здатні змінити і загальну атмосферу в компанії. Якщо компанія нехтує емоційним станом колективу, вона ризикує втратити багатьох талановитих людей.

Розвиток емоційного інтелекту зупиняє вигорання. Однак вимагає часу і зусиль. Будьте терплячі; підвищення EQ не має стати ще одним джерелом стресу.