Чого навчаються американські школярі на обладнанні виробництва ElizLabs

Бізнес
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

 

У 2016 р. в Україні стартувала реформа “Нова українська школа” (НУШ). Власне, саме це змусило підприємців Віталія Кузьміна та Андрія Чибуровського ризикнути і викупити житомирський “Електровимірювач”, а згодом налагодити на підприємстві виробництво шкільного приладдя. Так з’явилася компанія ElizLabs.

Ідея вийти на західні ринки виникла, коли 2017 р. в гості на підприємство завітав знайомий Віталія, житомирянин, професор фізики з Університету Колорадо (США) Анатолій Глущенко. “Він взяв із собою “на пробу” комплект, — згадує Віталій Кузьмін. — Американцям сподобалось. Зараз він наш партнер з розвитку американського ринку. Їхній ринок дуже консервативний, заходити на нього непросто, але якщо твій продукт якісний і порівняно недорогий, двері відчиняться”.

Менш ніж за рік ElizLabs була представлена на найбільшій спеціалізованій виставці GESS Dubai, де почали зав’язуватися контакти з іноземними клієнтами та партнерами.

Польща — автономні школи

Світова економічна модель нині влаштована так, що для товару немає кордонів. Єдиною перешкодою на шляху до західного покупця можуть стати вищі, ніж українські, стандарти якості. Крім того, кожна країна має свої вимоги до бізнесу та умов участі у тендерах.

За три роки продукція ElizLabs з’явилася на ринках США та Польщі.

У Польщі закупівлі здійснюються як на рівні бюджетів навчальних закладів, так і на більш високому рівні — району, округу чи області, держави. Протекціоністські вимоги зазвичай стосуються проектів із великими бюджетами на рівні, вищому за шкільний.

“В Україні унікальні закупки: замість того щоб в кабінети хімії, фізики або біології закуповувати обладнання для дослідів, купують інтерактивні дошки. Вчителю досліди треба проводити, а йому проектор купили. Натомість у Польщі викладач сам обирає собі обладнання, яке для нього купує школа. Наше завдання — вийти з пропозицією на рівні шкіл”, — пояснює пан Кузьмін.

Для порівняння: в Україні з 2020 р. шкільні закупівлі знову планують зробити централізованими, й відбуватимуться вони на рівні області. Попри те що в кожної школи різні потреби.

У Польщі ElizLabs працює через місцеву компанію-дилера. По-перше, школи самостійно не займаються імпортом. По-друге, фірма-постачальник має бути зареєстрована в Польщі та платити там податки.

Переговори з найбільшим польським дистриб’ютором Nowa Szkola зайняли близько півроку. Поляки спочатку не хотіли співпрацювати. Банально не вірили, що в Україні можуть виготовляти якісне обладнання. Змінити їхнє уявлення вдалося під час особистої зустрічі.

“Ми завантажили обладнання в машину, приїхали до них в офіс, показали свою продукцію. Вони були шоковані: невже Україна таке робить?! Ми залишили обладнання, а за тиждень вони нам написали, що все супер, ціна підходить, розміщують нас у своєму каталозі та з наступного року починають продавати”, — згадує Віталій.

ElizLab d184c

США — оригінальні тендери

У Штатах ситуація із закупівлею шкільного обладнання схожа на польську — обирають його самі вчителі. Тому постачальники укладають контракти напряму зі школами. За словами пана Кузьміна, тендери в США відбуваються, але дуже за специфічним сценарієм.

Першим кроком для виходу на американський ринок стали переговори з департаментами освіти окремих штатів США та передача їм наборів з фізики для ознайомлення. Паралельно обладнання було надане для тестування у школи. Там шкільні набори сподобалися. А далі вже зацікавлені вчителі подали заявки на їхнє придбання.

“Школи вивішують заявки, що хочуть купити певне наше обладнання. Внесли пропозицію і чекають місяць. Якщо з’явиться вітчизняний товаровиробник, який зможе виготовити для них аналогічне або дуже схоже приладдя, оберуть його”, — пояснює механізм американських закупівель Віталій Кузьмін.

За його словами, американців українська продукція приваблює високою якістю та низькою ціною. А ще — “правильними матеріалами”. Наприклад, прилади для дослідів з фізики зберігаються у дерев’яних ящичках. Це безпечніше, ніж залізо чи пластик, і саме цей факт сприяє попиту на продукцію ElizLabs, наприклад, у Техасі.

Європа — національні вподобання

Наступним серйозним кроком для ElizLabs має стати вихід на європейський ринок, запланований на цей рік. Але вже зараз українська компанія розуміє: зробити це буде важко. Протекціонізм європейських держав добре відомий українським виробникам-експортерам.

В Україні тендери відбуваються суто за “ціновим” принципом, тоді як у більшості європейських країн на такі тендери припадає лише близько 10%. У решті торгів їхнім учасникам висувають нецінові вимоги, як-от локалізація виробництва.

Тамтешня влада розуміє, що державні кошти мають працювати передусім на розвиток національної економіки, бо це податки, зарплати, інвестиції у розвиток та інфраструктуру. Наприклад, у Франції до участі у тендері допускаються лише ті компанії, виробництво яких на 70% зосереджено в країні.

Інновації

Неочікувано було дізнатись, що освітні проблеми в багатьох розвинених країнах схожі. Наприклад, у США протягом останніх років спостерігається занепад у вивченні природничих дисциплін. Відповідно, це погіршує національні показники якості освіти. Саме тому і з’явились нові підходи до навчання, такі як STEM (популярний напрям в освіті, що охоплює природничі науки (Science), технології (Technology), технічну творчість (Engineering) та математику (Mathematics)). У Польщі, до речі, на кілька років раніше, ніж в Україні, теж розпочалася освітня реформа.

Ще під час першої виставки у Дубаї західні освітяни запитали представників ElizLabs, чи не могли б вони для зручності користувачів доповнити набори з фізики електронним освітнім ресурсом. Так з’явився тримовний освітній сайт physicseasy.study, де окрім електронної версії всіх лабораторних робіт учні та вчителі можуть знайти електронні симуляції різних експериментів, відеоінструкції, а також онлайн-версії учнівських зошитів. За словами Віталія Кузьміна, такого комплексного рішення у тій же Америці вони не зустрічали.

ElizLab1 beea1Віталій Кузьмін, засновник та співвласник компанії ElizLabs

— Що б там не казали про відкриті ринки, розвинені країни є найбільшими протекціоністами власного виробника. Окрім державницької позиції, яка часто виражається в тому, що у тендерах прямо прописують вимоги для учасників щодо локалізації виробництва, існує ще й певна культура замовників — віддавати перевагу національному продукту. Навіть якщо ваше дешевше, вони куплять дорожче, але своє.

 

Таїсія Алєксєєва