Кодекс франчайзингу

Кодекс франчайзингу
592

Олександр Ногачевський, віце–президент ВГО “Федерація розвитку франчайзингу, гостинності та інфраструктури”

В Україні спостерігається дезінтеграція ринків праці, товарної продукції та сфери послуг. Основні причини цього процесу — зміна громадського устрою, розвиток ринкових відносин та світова економічна криза.

Зміни на ринку
Одним з найдієвіших механізмів розвитку сфери послуг може стати франчайзинг — сучасна форма реалізації ідеології “бізнес — право — культура”. Згідно опитування нашої Федерації на ринку франчайзингу України протягом 2015 р. сталися значні зміни:
  • компаній, які так чи інакше розвивають відносини по моделям франчайзингу, залишилось близько 200;
  • призупинили розвивати свої франчайзингові концепції більше 60 компаній;
  • взагалі припинили підприємницьку діяльність майже 50 компаній з тих, що у своїх пропозиціях мали “франчайзинг”.
Водночас спостерігається значний розвиток франчайзингу в галузі послуг — зростання до 15%.
Ключовими причинами такого розвитку ринку франчайзингу є:
  • падіння економіки та попиту, зміна курсу валют;
  • закриття певних ринків (Крим, частина Донбасу, РФ);
  • зміна виду діяльності компаній.
Основною ключовою подією того року стало скасування 05.04.15 р. обов’язкової реєстрації договорів комерційної концесії. Яскравий приклад “ребрендингу” показала російська компанія “МТС”, що купила франшизу одного з лідерів європейського ринку — компанії Vodafone. Цей приклад спонукає рітейлорів піти тим же шляхом.

Не були вирішені у 2015 р. такі важливі питання:
а) відсутність у законодавстві глосарію з франчайзингу, який надає можливість спілкуватись
професійно не тільки в Україні, а й за її межами як з потен­ційними інвесторами, так
і з власниками міжнародних франшиз;
б) недоліки Податкового кодексу, що досі не врегулював платежі роялті, що є основою доходу власників франшиз;
в) низький рівень розуміння франчайзингу як у власників франшиз, так і у інвесторів.

Прогнози на 2016 рік
До визначальних процесів цього року на ринку франчайзингу необхідно віднести те, що пошук західних інвесторів спонукає власників франшиз вивчати міжнародні стандарти та шукати якісний персонал, який здатен розвивати франчайзинг.

Це дозволить бізнес-школам та спеціалістам вдосконалити власні програми навчання. Вже зараз ринок франчайзингу потребує більш ніж 200 спеціалістів з фінансового моделювання франчайзингу, керівників відділів франчайзингу, маркетологів та юристів, які розуміють сутність франчайзингу так, як його розуміє цивілізований світ.

За основу у Європі беруть Кодекс етики франчайзингу та закон “Model Franchise. Disclosure Law” (Rome, September 2002) — “Модель франчайзингу. Закон про розкриття інформації” (Рим, вересень 2002 р.).

Основні сегменти, які будуть успішно розвиватись, — послуги. Тому що тут низькі бар’єри входу в бізнес франчайзера, а саме відсутність паушального платежу, невисокі інвестиції у запуск. Серед існуючих пропозицій на ринку громадського харчування розвиватимуться концепції, здатні надати своїм інвесторам послугу “під ключ” та професійну підтримку протягом діяльності.

Отримавши “вікно в Європу”, ключові гравці ринку франчайзингу та інвестори скористаються даною можливістю та вийдуть на міжнародні ринки. Для цього вже нинішнього року, у березні, наша Федерація встановлює власний стенд на найбільшій європейській виставці франчайзингу у Парижі.

До кінця року ми плануємо побачити на українському ринку декілька світових брендів, які вже планували вихід на наш ринок у 2013-2014 рр., але призупинили його у зв’язку з війною та політичною кризою в країні.

Збережуться тенденції до перегрупування та злиття існуючих бізнесів та розвитку енергозберігаючих і аграрних бізнесів по франчайзингу.

Роздрібна торгівля буде шукати можливості купити міжнародні франшизи світових брендів. Також набирають популярності партнерські стосунки на основі франчайзингу.

Збережеться позитивна тенденція щодо активних та якісних змін в законодавстві. Адже це створює основи для майбутнього розвитку франчайзингу.

Триватиме лібералізація МСБ та полегшення щодо відкриття нових бізнесів, зменшуватиметься рівень бюрократії та податковий тиск, що створить передумови для активізації бізнес-середовища у 2016 р.
Последние новости: