Євген Мецгер: Завдяки енергоефективним проектам банк отримав приріст у 2,5 рази

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Євген Мецгер, заступник голови правління Укргазбанку

Які обсяги фінансування енергозберігаючих проектів? Чи є попит на такі кредити? Яка динаміка?

— Якщо говорити про енергоефективність і всю альтернативну енергетику, то наш портфель вже перевищив 15 млрд грн. Що стосується МСБ та виключно сегмента енергоефективності, то ми наразі маємо понад 1600 кейсів сумарно на 4,6 млрд грн. Це наш основний напрям кредитування. Звичайні продукти “купи — продай” також є, але їх ми підтримуємо на стандартних умовах.

Щодо попиту, тут цифри говорять самі за себе. На початку минулого року наш портфель таких кредитів складав 2 млрд грн, а наприкінці — перевищив 5 млрд грн. Ми отримали приріст у 2,5 раза завдяки енергоефективним проектам.

Завдяки чому вдається здешевлювати кредити на відображення?

— Тут декілька ключових факторів. Перше — це наше бажання та наші можливості, тобто ресурс банку. Клієн­тів з енергоефективними проектами ми готові фінансувати за нижчими ставками. Друге — в залежності від індивідуальних особливостей клієнта ми шукаємо програми, під які він може підпадати. Це, наприклад, компенсації від Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження, муніципалітетів чи обласних рад.

Ще одна опція — партнерські програми. Наприклад, ми відкрили кредитні лінії з міжнародними партерами й отримали недорогий ресурс. За деякими програмами з виробниками відсоткова ставка наближається до 0,1% річних, працюємо з державними програмами підтримки МСБ.

Окрім того, в банку ніколи не практикували шаблонні підходи. Навіть мікроклієнт може отримати в нас індивідуальний продукт завдяки компонуванню декількох програм. Наведу приклад: підприємець з Києва прийшов і отримав у нас кредит з міжнародної фінансової лінії за певною ставкою. Далі він придбав обладнання. Ми використали лінію торгового фінансування і ще більше здешевили кредит. Потім використали гарантійний інструмент від Європейського інвестиційного банку — на випадок, коли у клієнта не вистачає застави. До того ж клієнт отримав ще й компенсацію від КМДА. Таким чином, умовно, базова ставка кредиту, що складає близько 20%, може перетворитись на 5% або 7%.

У чому вигода реалізації проектів з енергозбереження за рахунок кредитних коштів? Що є гарантією їхнього повернення?

— Ми готові підтримувати підприємців, які хочуть стати “білими”. Чотири роки тому банк опинився в ситуації, коли потрібно було вирішувати, на які ринки ми йдемо і навіщо. Ми шукали для себе ніші, де ринок ще не отримав належної фінансової підтримки. Прототипом стало кредитування ОСББ. Нам вдалося переконати людей, готових домовлятися, що це зовсім не страшно. Це такий собі саморегульований колективний розум. Згодом з’явились експертиза і досвід, що можна утеплитись й отримати від цього економічний ефект.

Коли ми зрозуміли, що люди задоволені результатами, подумали: а чому б не робити те ж саме для комерційного клієнта? Але до нього ми мали прийти з робочою експертизою і готовністю допомогти, бо з грошима він приходить до постачальника та залишається один на один з його бажанням щось “впарити”, а не знайти найкраще рішення. Ми зрозуміли, що маємо стати буфером-посередником з технічними навичками. Експертиза необхідна, щоб ми могли пропонувати клієнту варіанти, радити, як від, скажімо, енергозберігаючої техніки отримати кращий ефект, тобто знизити собівартість продукту, зекономити кошти, якими можна погасити кредит і згодом отримувати більші прибутки.

Що стосується гарантії повернення коштів, то тут працює класична модель із заставою. Тобто у клієнта є активи, ми їх оцінюємо. Бувають випадки, коли клієнт говорить про свою неймовірну фінансову успішність, але з його балансу цього не вид­но. Тоді ми пояснюємо клієнту, що для співпраці з державним банком і банківською системою, для розвитку його ж власного бізнесу потрібно ставати прозорим, офіційним. У таких випадках ми можемо домовлятись про поступовий вихід клієнта в офіційну площину за певний період часу. Ми готові підтримувати підприємців, які хочуть ставати “білими”.

Які проекти бізнесу в цій сфері фінансує банк? Кому надаєте перевагу?

— Мені б не хотілось відмовляти жодному клієнту, який хоче провести енергомодернізацію. Це може бути утеплення офісу, заміна вікон, системи освітлення або повна модернізація виробництва чи будівництво власної сонячної станції.  Якщо ж говорити про обсяги фінансування, то не секрет, що альтернативна енергетика займає в нашому портфелі більше, аніж проекти енергоефективності. Побудувати сонячну станцію на 1 МВт — це €700-750 тис., модернізувати котельню — трохи інша вартість. Але підтримувати ми готові всі проекти незалежно від їхнього масштабу. У нас є дуже маленькі кейси. Наприклад, ОСББ хотіло змінити систему освітлення і поставити датчик руху на парковці. І ми їм дали 5-6 тис.грн. І це теж круто. Немає сфери, яка отримує більше уваги за інші.

Мені особисто дуже подобається допомагати вирішувати транспортні питання українських міст. Тобто ми фінансуємо муніципалітети та комунальні підприємства, щоб вони замінювали старий автопарк на автобуси, які виробляють менше викидів і споживають менше пального. Тисячі людей їздять до школи чи на роботу в нових сучасних автобусах, з’являються нові робочі місця та ще й довкілля не страждає. Це круто!

Чи багато ОСББ користуються “теплими” кре­дитами?

— Наразі в Україні профінансовано близько 4 тис. ОСББ (загальна кількість ОСББ в Україні станом на кінець 2018 р. складала 33 тис.), 1400 з них — це наші клієнти. Обсяги збільшуються щорічно, у тому числі завдяки державній підтримці.

Найбільший проект по ОСББ також наш. Це була повна модернізація житлового будинку майже на 500 квартир на проспекті Бажана у Києві. Вартість проекту склала 27 млн грн. Ну і результат був просто космічний: більш ніж в 2 рази зменшилась вартість комунальних платежів і, відповідно, збільшилась вартість й цінність самого житла.

Ми першими на ринку почали працювати з ОСББ і досягли значних успіхів, тому зараз, коли в ОСББ вирішують, куди йти за грошима на утеплення будинку, обирають Укргазбанк. Ми поступово сформували цей ринок, на який згодом зайшли конкуренти. І це добре, бо без конкуренції ми б швидко стали неповороткими й негнучкими, а так упевнено нарощуємо м’язи.

Недарма ми стали першим банком, що бере участь у пілотному проекті “Перші ластівки” з Фондом енергоефективності. Зараз ми разом з IFC (Міжнародна фінансова корпорація, група Світового банку) тестуємо роботу Фонду, і я думаю, що з часом вийде дуже непоганий продукт і наші ОСББ отримають більше ресурсів за менші кошти.

“У сегменті МСБ та енергоефективності ми маємо понад 1600 кейсів сумарно на 4,6 млрд грн. Це наш основний напрям кредитування”

Нещодавно ваша нова програма “Еко-БУМ” увійшла до Топ-50 кращих інновацій бізнесу. Хто може нею скористатися?

— Якщо в цілому, то ми маємо в своєму арсеналі широку лінійку продуктів з енергомодернізації для будь-яких підприємств у будь-яких сферах — від альтернативної енергетики до ОСББ. Але як донести цю інформацію клієнту? Зараз я впевнений, що в агросекторі, наприклад, більшість підприєм­ців не знають, що пропонує ринку банківська система, бо інформація проходить дуже складно. Тому ми шляхом комунікації, реклами, демонстрації історій успіхів — всіма складовими програми “Еко-БУМ” (Бізнес Українського Майбутнього) — будемо нести інформацію в маси, щоб кожен споживач знав про можливості й переваги, які ми пропонуємо ринку.

 

Анастасія Галущенко