Запрограмовані на майбутнє

Фінанси
Налаштування
  • Дуже маленький Маленький Стандартний Збільшений Великий
  • Стандартний Helvetica Segoe Georgia Times

Смартфон — замість відділення, роботи — замість менеджерів, біометрія — замість “безконтакту”.  Що чекатиме на банківський ринок завтра

Яким буде фінансовий ринок за десять років, скільки банків залишиться і чи залишаться вони взагалі, враховуючи процеси діджиталізації та збільшення ролі небанківських гравців?

Токенізація

Останніми роками кількість банківських відділень (офісів) стрімко скорочується на тлі зменшення чисельності банківського персоналу (див. жовтневий номер БІЗНЕСа). Разом з тим на вітчизняному ринку швидко розвиваються прогресивні технології. Наприклад, нещодавно стало відомо, що Україна увійшла до Топ-10 європейських країн за кількістю так званих NFC-платежів, здійснених за допомогою токенізованих карток. Це замінники традиційних карток, де замість реквізитів “прошиті” унікальні цифрові ідентифікатори, які використовуються для здійснення операцій із застосуванням ґаджетів із функцією NFC (зокрема, через платіжні сервіси Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay тощо). Якщо говорити про поширення технології у світі, то носимими пристроями — смарт-годинниками, фітнес-браслетами тощо — найбільше розраховувались в Австралії. США, до речі, посіли лише восьме місце за цим показником.

aasfvgbtyyt5rth1Кількість аналогічних безконтактних платежів в Європі продовжує впевнено зростати: загальна кількість транзакцій 2019 р. майже у 20 разів більша, ніж у Північній Америці. Як зазначають у компанії MasterCard, тренд на подібні оплати продовжує набирати популярність в Європі. Понад 30 видів пристроїв, що підтримують такі види платежів, доступні вже в 26 країнах ЄС. За кількістю платежів перше місце в Європі цього року посіли Нідерланди — 33% транзакцій. Друге місце займає Великобританія (18%), третє — Швейцарія (8%). Україна замикає Топ-10 європейських країн за кількістю NFC-платежів за допомогою носимих пристроїв.

Збільшенню кількості розрахунків через носимі пристрої сприяють їхня популярність серед користувачів і розвиток інфраструктури прийому платежів. Так, в Європі кожен п’ятий дорослий “озброєний” смарт-годинником або фітнес-браслетом. За прогнозами, до 2020 р. світовий ринок носимих пристроїв сягне €30 млрд.

Безконтактні карткові платежі також швидко та впевнено проникають у наше життя: 61% усіх транзакцій у фізичних торгових точках Європи — безконтактні, що на 23% більше, ніж на початок 2018 р. В Україні частка безконтактних оплат картками й ґаджетами серед усіх розрахунків на платіжних терміналах становить майже 30%. З початку року в європейському ритейлі помітно збільшилась — з 42% до 70% — інфраструктура з прийому безконтактних платежів. До речі, в Україні вже майже 90% PoS-терміналів є безконтактними. “Ми раді бачити, як українці легко переходять на нові способи оплат, що вписуються в їхній цифровий спосіб життя. Щомісяця українці вже роблять кілька десятків мільйонів транзакцій за допомогою цифрових NFC-гаманців”, — зазначив Юрій Батхін, віце-президент з розвитку бізнесу MasterСard в Україні.

Безконтактний безнал

Нацбанк, зі свого боку, також підтверджує розвиток безконтактних платежів в Україні. За інформацією регулятора, нині близько 22% активних платіжних карток — це безконтактні та токенізовані картки. До того ж їхня кількість продовжує швидко зростати: з початку 2019 р. їх побільшало майже на 70% — до 6,7 млн шт. (безконтактних) та 1,9 млн шт. (токенізованих). Популярність таких карток зумовлена безпекою, швидкістю та зручністю використання. Безготівкові операції із застосуванням безконтактних та токенізованих карток разом склали третину загальної кількості та обсягу безготівкових операцій торговельних мереж.

aasfvgbtyyt5rth2Стрімко збільшується частка безготівкових операцій із застосуванням карток. Якщо порівнювати з показниками аналогічного періоду 2018 р., то за січень — вересень 2019 р. кількість операцій зросла на 29%, а сума — на 27%. За кількістю переважали безготівкові операції — 2991,7 млн (81,9%), тобто вісім з 10 операцій з платіжними картками були безготівковими. Водночас обсяг безготівкових операцій становив 1282,6 млрд грн, або 49,7% усіх операцій з картками. Розподіл безготівкових операцій з використанням платіжних карток за підсумками січня — вересня свідчить, що найбільша кількість операцій припадала на розрахунки в торговельних мережах — 51%. За обсягами безготівкових операцій домінували перекази з картки на картку — 41%.

Популярність безконтактних операцій сприяє розширенню безконтактної платіжної інфраструктури. Від початку року мережа торговельних PoS-терміналів в Україні збільшилась на 14,1% — до 318,4 тис.од., з них 89% забезпечують можливість здійснення безконтактної оплати.

Водночас регіональний розподіл термінальної мережі залишається нерівномірним. Найменша кількість платіжних пристроїв на одного жителя — на заході країни та в Луганський і Донецькій областях. За кількістю платіжних карток та платіжних пристроїв для їхнього обслуговування домінують Київ, Дніпропетровська та Харківська області.

Віртуальний банкінг

У вересні поточного року ПриватБанк запустив оновлену версію свого інтернет-банку “Приват24”. Одна з головних новел оновленої системи — можливість випуску віртуальної картки. Це повноцінний картковий продукт, але без “пластику”. Його можна замовити дистанційно, без відвідування відділення. Випуск картки відбувається за кілька хвилин кількома “кліками”. Можна випустити як кредитну, так і дебетову картку. Вона миттєво з’являється у “гаманці” і готова до використання.

aasfvgbtyyt5rth3Ще одна новація інтернет-банку “Приват24” — можливість додавати в нього картки різних банків, а не лише ПриватБанку. За допомогою “чужих” карток можна робити грошові перекази, поповнювати мобільні телефони, оплачувати комунальні послуги тощо. А от перевірка балансу за картковим рахунком поки залишається недоступною.

Станом на серпень поточного року системою “Приват24” користувалися майже 10 млн клієнтів. Більше 8 млн серед них — користувачі мобільної версії.

Для порівняння: на початок 2017 р. кількість користувачів системи ледь перевищувала 6 млн осіб. А лише з початку поточного року таких клієнтів банку побільшало майже на мільйон.

Наразі “Приват24” є наймасовішим інтернет-банком, через канали якого щодня здійснюється майже 2 млн транзакцій, близько 900 тис. з яких — перекази з картки на картку. Ще 500 тис. транзакцій — поповнення мобільного, 12 тис. — операції з обміну валют. Для порівняння: перший вітчизняний суто інтернет-банк monobank нещодавно подолав “планку” в 1,5 млн залучених клієнтів.

Кількість користувачів системи “Ощад 24/7” від Ощадбанку перевищує 3,5 млн осіб.

Нещодавно в Україні почали випускати унікальні картки “без реквізитів” на самому “пластику”. Цікаво, що не обійшлося без конфузу. 10 жовтня такі плани анонсував Альфа-Банк. Але його випередив monobank, оголосивши, що першим в Україні та Європі випустив картку без реквізитів: без номера, терміну дії та CVV-коду. Олег Гороховський, співзасновник monobank, повідомив тоді: “Вчора Альфа-Банк оголосив, що 15 жовтня вони першими в Україні почнуть випускати картки без номера, CVV2-коду та терміну дії… А поки в нас на вулиці 11 жовтня, і ми оголошуємо, що вже сьогодні починаємо випуск перших у Європі (за інформацією Visa та MasterCard) карток без реквізитів”. Він також зазначав, що картки випускають у межах проекту “Платинова картка” MasterCard, що передбачає додаткові послуги та переваги для клієнтів. Картки, за бажанням клієнта, можуть мати як усю інформацію, так і лише прізвище власника. Персональні дані “переїдуть” до мобільного додатку і будуть доступні власнику в його смартфоні. Зокрема, у розділі “Номер карти та реквізити” він побачить повний номер картки і термін дії, а CVV-код — лише після вводу одноразового SMS-пароля за запитом.

За допомогою цієї технології досягається високий рівень безпеки та зручності в момент оплати карткою, де б вона не відбувалася — у транспорті, в кафе або торговельному центрі. У шахраїв не буде шансу підгледіти реквізити картки.

До речі, на четверте місце за кількістю активних платіжних карт (станом на 1 жовтня) вийшов Універсал Банк із портфелем майже в 1,5 млн карт. Варто зазначити, що левова частка карток — це насправді “пластик” monobank, що працює за ліцензією Універсал Банку. Райффайзен Банк Аваль посів третє місце з 2,3 млн карток. Беручи до уваги динаміку, експерти вважають, що monobank може наздогнати Райффайзен Банк Аваль вже до середини наступного року.

Біометрія та роботи

Але у власників першого та поки єдиного в Україні суто віртуального банку плани куди амбітніші — перегнати ПриватБанк! Про це Олег Гороховський розповів під час Другої міжнародної конференції UAFIN.TECH 2019, що відбулась у Києві на початку грудня.

Докладніші плани відсутні. Є бачення того, які продукти слід запровадити у найближчі півроку. Головне завдання monobank полягає у спрощенні. Пан Гороховський вважає, що сучасні банки, зокрема і ПриватБанк, занадто складні для споживача. “Додаток, який ми розробили у ПриватБанку, в підсумку став занадто складним”, — несподівано зазначив банкір.

aasfvgbtyyt5rth4Подальші спрощення очікуються й у сфері безготівкових платежів. Так, Віра Платонова, старший віце-президент компанії Visa в країнах СНД і Південно-Східної Європи, вважає, що наступною сходинкою в розвитку ринку платежів стане біометрія. “Face ID стане для українського платіжного ринку наступним революційним проривом, співставним за масштабом з тим ефектом, який свого часу дав “безконтакт”, — пояснила вона. За словами пані Платонової, зараз Visa працює над технологією Alias, яка дасть змогу здійснювати перекази з використанням лише номерів мобільних телефонів. Ця технологія не вимагатиме введення номера карти — достатньо буде ввести телефонний номер одержувача коштів. Загалом, Віра Платонова прогнозує, що до кінця 2021 р. половина всіх розрахунків в Україні здійснюватиметься за допомогою мобільного телефону. Банкіри готуються до подальшої роботизації галузі.

“Гадаю, найближче майбутнє — це роботи. І в банківській сфері, і в обслуговуванні. 50-70% обслуговування здійснюватимуть роботи. У різних формах. Наприклад, робот-консультант. Не обов’язково контактувати з людиною face-to-face, — зазначив Антон Тютюн, заступник голови правління Ощадбанку. — Це також чат-боти, месенджери, продажі в соціальних мережах. Таким чином продавці знижуватимуть свої витрати, а клієнт отримуватиме персональне обслуговування”.

Водночас учасники ринку поки не прогнозують зникнення з нього банків у майбутньому, проте очікують зменшення їхньої ролі. “Банки, звісно ж, збережуться, але це будуть, радше, платформи. А шлях від платформи до клієнта заповнять інші. Від платформи до клієнта утвориться певна екосистема, де fintech відіграватиме важливу роль”, — припустив Євген Булах, директор з продажу та абонентського обслуговування компанії “Vodafone Україна”.

Заступник голови Національного банку Сергій Холод теж вірить, що для банків залишиться місце на ринку, принаймні, у 10-річній перспективі. “На тлі усіх fintech-новацій та суперзручних речей для користувачів залишається ще багато “чорнових” процесів, які банки вміють робити добре. Наприклад, репортинг та фінмоніторинг”, — зауважив чиновник.

Аби залишитися на ринку сучасних фінансових послуг, банкам слід приділяти максимум уваги забезпеченню власної технологічності. “Особливо важливою для банків, які виходять на ринок електронної комерції, є підтримка сильної IT-команди, котра здатна швидко розробляти необхідні для клієнтів рішення та реагувати на динаміку процесів на ринку, — наголосила Олена Коробкова, виконавчий директор Незалежної асоціації банків України. — Саме такі команди з року в рік створюють зручніші сервіси й інноваційні підходи, наприклад Apple Pay або Google Pay, можливість прискореної ідентифікації у мобільному додатку або проведення регулярних платежів “в один клік”.

 

Дмитро Гриньков