Безкоштовні за Конституцією медицина та освіта стають для громади все дорожче й дорожче

Филипп-Огюст Жанрон, «Нищета в Париже», 1833
651
Филипп-Огюст Жанрон, «Нищета в Париже», 1833

Карма 17-их років. Місцевим радам завдання вижити

Сьогодні я хочу розпочати невеличку трилогію. Маю ціль донести те, що нас очікує в разі прийняття анонсованих змін Бюджетного кодексу, до якомога більшої кількості людей, тому намагалася не перевантажувати специфічною термінологією та складними формулюваннями.

Зміни до Бюджетного кодексу (№ 5131 від 15.09.2016р.) які прийматимуться одночасно із прийняттям Закону про держбюджет на 2017р., та, відповідно, будуть відображені та розраховані в майбутньому держбюджеті несуть нам наступні ризики для місцевих бюджетів:

Починаючи з 2017р., за рахунок державного бюджету не буде відшкодовуватись вартість комунальних послуг та енергоносіїв через медичну та освітню субвенції.

Детально: освітня та медична субвенції, які діяли в 2016р, передбачали, що за рахунок коштів державного бюджету місцевим бюджетам відшкодовувалася заробітна плата медичних та освітніх працівників, а також видатки по комунальних послугах цих закладів. Що пропонується в 2017році:

Відповідно до поданих змін відшкодовуватиметься тільки заробітна платня. Відшкодування вартості енергоносіїв та інших видатків по утриманню не буде.

Стаття 1032 , пункт 1. Освітня субвенція спрямовувалася на оплату поточних видатків таких типів навчальних закладів – й далі йде перелік навчальних закладів, відповідно якого надавалася субвенція на оплату праці й енергоносіїв. Запропонованою зміною норми цього пункту статті автоматично перекладається вартість енергоносіїв для закладів освітньої мережі на місцеві бюджети. На прикладі Київської області, для Білої Церкви це додаткові видатки в межах 100 млн.грн.

фото-1.png
Також в ст.103 існувала норма, що в разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних видатках на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції та за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками зазначених навчальних закладів ця субвенція може спрямовуватися на їх капітальні видатки.
Що це означає? Якщо в місцевих органів виконавчої влади були залишки освітньої або медичної субвенції, вони могли спрямовуватися на капітальні видатки. Зараз ця норма прибирається.

фото-2.png

Розглянувши майбутнє освітньої та дошкільної сфер, перейдемо до медичної галузі. Медична субвенція – так само:

фото-3.png
Станом на сьогодення в Україні до кінця не відбулася реформа по розподілу фінансування первинної та вторинної ланок медицини. Відповідно до реформи, яка проводилася раніш, фінансування медичних закладів первинної ланки (місцеві амбулаторії) мало відбуватися за рахунок коштів місцевих бюджетів. Фінансування видатків, пов’язаних з утриманням вторинної ланки медицини (лікарні, стаціонари тощо) – за рахунок коштів обласного бюджету. В даному випадку ми говоримо про те, що розподіл фінансування не відбувся, лікарні залишилися в комунальній власності, й все фінансування падає тягарем на місцеві бюджети.

Зараз законодавець в проекті Держбюджету рекомендує прийняти місцевим бюджетам всі ці видатки, не показуючи джерел, не надаючи статистики чи бодай аналітики обґрунтування. Й ми можемо мати таку само ситуацію, коли міста, (Березань, Ржищів, Переяслав-Хмельницький) взагалі не будуть спроможні профінансувати свою освітню та медичну мережу.

Якщо ми говоримо про Білу Церкву, то це близько 20-ти шкіл, видатки по утриманню яких є значними. Дві міські лікарні, які мають великі витрати по комунальних послугах. Маємо те що маємо: заклади залишилися державними, реформа по розподілу ланок медицини не пройшла, а видатки передаються на місцевий бюджет.

Фактично, ці кошти мають покриватися за рахунок дохідних джерел. На сьогодні дійсно можна відмітити перевиконання місцевих бюджетів, але вони й спрямовуються на капітальні видатки місцевих громад: дороги, дитсадочки, школи, соціальні програми, енергоефективність установ тощо. На прикладі м.Біла Церква можу навести: на рівному місці місто фактично отримує додаткове навантаження по видатках близько 100 млн. грн. Без джерела покриття по них.

Якщо ми візьмемо до уваги, що поточного року різниця між надходженням до загальної частини міського бюджету та видатками мала показники в межах 180 млн.грн., які були спрямовані на капітальні видатки, то в наступному році завдяки нововведенням ця сума може бути зменшена приблизно на 100 млн.грн. Таким чином міста обласного значення втратять бюджет розвитку.

ПІДСУМОК

Якщо говорити про субвенції загалом, то слід пам’ятати, що в поточному році ми й так мали неповне забезпечення медичної та освітньої субвенції, більш того, зараз в четвертому кварталі відбувається подорожчання енергоносіїв. Яке навантаження є фактичним по комунальних послугами спрогнозувати можна, але доволі важко. Тарифи на електроенергію, тепло- та водопостачання зростають. Повне утримання закладів освіти й медицини (шкіл й лікарень) – по капітальних видатках, комунальних послугах – повністю перекладене на місцеві бюджети.

Великі міста, які мали наповнені бюджети, такі як Біла Церква, повністю позбудуться бюджетів розвитку й знову підуть с простягнутою рукою до державних установ з проханням віднайти кошти на капітальні видатки міст, а малі міста (Ржищів, Сквира, Переяслів та ін.) взагалі незрозуміло як будуть утримувати свої медичні освітні та медичні заклади.

Крах.

Наступні дві частини розбору запропонованих змін до Бюджетного кодексу України стосуватимуться фінансування галузі ПТУ та пільговиків.
Последние новости: