Корупція — це невигідно. Перспективи регулювання лобізму в Україні

Корупція — це невигідно. Перспективи регулювання лобізму в Україні
634

Якщо в Україні лобізм буде законодавчо врегульований —  великий бізнес стане просто бізнесом, а не «олігархатом», а політика — більш зваженою та гармонізованою. Корупція буде невигідною. А поки що українське суспільство поступово починає розуміти сутність та необхідність такого явища, як лобізм. Лунає все більше розмов про закон «Про лобіювання» і в цілому про розвиток інституцій public affairs та government relations.

Щодо законодавчого регулювання сфери лобізму — в Раді ще з 2016-го року на голосування чекають законопроекти: № 5144 та № 5144-1. Ініціатор останнього — Мустафа Найєм. Він передбачає ряд інновацій: реєстр лобістів перевірятимуть в НАБУ; введуть санкції за лобістську діяльність без дозволу.

Інший документ належить групі депутатів, яку очолив Олександр Дубінін. Його відмінними рисами є, по-перше, створення єдиної асоціації лобістів. По-друге, формування реєстру лобістів при КМУ.

Аби стимулювати розвиток лобістської діяльності, необхідно зацікавити самих лобістів, а не жорстко регулювати їх діяльність.
Екатерина Одарченко
политтехнолог, партнер компании SIC Group Ukrainе
На разі, за словами пані Одарченко, самі лобісти непублічно апелюють до заперечення жорсткого регулювання лобістського ринку.

Що думають експерти про лобізм в Україні?

В законопроекті Мустафи Найєма запропоновано надто жорстке врегулювання лобістської діяльності. Оптимальним форматом для вирішення питання про функціонування лобістських угруповань можуть бути громадські ради при виконавчих органах влади. На жаль, зараз громадські ради є слабкими інституціями комунікації бізнесу і громади з владою. Проблема полягає саме у низькому рівні кваліфікації членів таких рад.

Обов’язково у законопроекті має бути норма, яка розкриває критерії представництва в лобістських структурах. Закон повинен дати відповідь – хто має право представляти інтереси бізнесу, громади. Також важливо врегулювати питання щодо права і повноважень лобіювання.
Віктор Валєєв
директор асоціації “Інформаційні технології України”
Лобістська діяльність має бути врегульована законодавчо. Це дозволить суспільству зрозуміти межі державного управління і функціонування економічної системи держави. Закон про лобізм має бути універсальним, передбачати перехідний період, санційно-штрафну частину за порушення закону.

Самі лобісти мають поважати закон. А отже лобізм має функціонувати в публічній площині, хоча я не заперечую, що корупційний ризик може виступати як інструмент протидії принципам цивілізованого лобізму.
Антон Геращенко
народний депутат України VIII-го скликання
Лобізм у врегульованому законодавством стані є фактором детінізації політичного ринку. Суспільство звикає до лобізму як явища та діяльності, а царина GR є актуальною сферою взаємодії бізнесу та влади.
Андрій Попов
партнер компанії Kreston GCG
Законопроект Мустафи Найєма має цікаву специфіку, він легалізовує отримання грошових дивідендів від зовнішніх донорів, наприклад, депутатами ВРУ. На мою думку, самі лобісти та депутати, які з ними працюють, мають сплачувати податкової відсотки.
Валерий Карпунцов
заслужений юрист України, народний депутат України VIIІ-го скликання
Лобізм не є «винаходом» суто розвинутих демократичних країн. Обговорюючи лише питання, яку модель лобізму прийняти: американську чи брюссельську модель, ми забуваємо, що в Україні вже успішно існують радянські інститути та практики лобізму. В СРСР господарські об'єднання були необхідними для захисту інтересів. Саме тому у 90-ті роки та зараз найбільш могутніми лобістами в українській політиці та економіці є саме старі радянські аграрні та промислові асоціації. Вони і тоді, і зараз спільно співпрацюють з комісіями при міністерствах.

Найперші практики лобізму «з народу» у 90-ті роки використовувалися тільки-но створеними або приватизованими будівельними компаніями. Саме вони першими почали цілеспрямовано співпрацювати із міськими радами як у столиці, так і в обласних центрах. Тому, розробляючи закон про лобізм, треба не вигадувати цей процес з нуля, а розумно регулювати вже практики та ринок лобізму, що вже успішно існує.
Дмитро Рой
директор Інституту демократії та розвитку PolitA
Законодавче врегулювання лобізму має бути інституційним і поетапним. Наприклад, варто розпочати саме з рівня парламенту, а далі вже перейти до рівня регіонів. Реєстр лобістів на рівні ВРУ має контролювати Секретаріат українського парламенту.
Станіслав Зубко
помічник народного депутата України VIII-го скликання Олександра Данченка

Последние новости: