І знову судова реформа: нові судді та система підтвердження їх доброчесності

І знову судова реформа:  нові судді та система підтвердження їх доброчесності
1859


Пройшов тиждень з дня внесення Президентом України на розгляд парламентаріїв проекту Закону України «Про судоустрій і статус суддів» (далі – проект закону). Із цього часу, почались запеклі дебати з приводу його доцільності, можливості реалізації.

Яких змін чекати? Що буде відбуватись з однією із гілок влади? Чи буде закріплено в «новому законі» принцип деполітизації та посилення відповідальності судової влади перед суспільством, а також дотримано принцип гарантованості права на судовий захист? Як судова реформа вплине на пересічного громадянина? Всі ці та багато інших питань виникають у науковців, фахівців та просто у небайдужих до змін в Україні громадян.

По-перше, змін зазнає система судоустрою України. Так, в проекті закону систему судоустрою будуть складати: місцеві суди, апеляційні суди та Верховний Суд України (далі – ВСУ), який є найвищим судом у системі судоустрою. Для розгляду окремих категорій справ у системі судоустрою будуть діяти вищі спеціалізовані суди: Вищий суд з питань інтелектуальної власності та Вищий антикорупційний суд.

Враховуючи зазначене, будуть ліквідовані всі діючі в України вищі спеціалізовані суди. Не важко здогадатись, що станеться з суддями діючих вищих судів та працівниками апарату. В недалекому майбутньому очікуємо поповнення оголошень на зразок «Шукаю роботу». Адже проект закону не передбачає процедури переведення суддів з діючих вищих судів до нової структури ВСУ або до Вищого суду з питань інтелектуальної власності та Вищого антикорупційного суду.

По-перше, на нашу думку, прогалина в законодавстві щодо встановлення гарантій працевлаштування для суддів та працівників апарату судів, які будуть ліквідовані та яка полягає у переведенні до «оновленого» Верховного суду, на деякий час вплине на ефективність роботи останнього. Оскільки справи мають бути розглянуті в розумні строки, а судові рішення бути законними.

Проте, як це втілити у життя без досвідчених суддів та апарату суду, законодавець не визначив. Проектом закону передбачено, що на посаду судді ВСУ може претендувати особа, яка не має стажу роботи суддею. Чи вдасться «новим суддям» виправдати сподівання громадськості, покаже час.

По-друге, структура та склад Верховного суду України буде змінена наступним чином. У складі ВСУ будуть діяти: Велика Палата Верховного Суду; Касаційний адміністративний суд; Касаційний господарський суд; Касаційний кримінальний суд; Касаційний цивільний суд. До складу ВСУ увійдуть не більше двохсот суддів.

По-третє, змінились деякі вимоги до кандидата на посаду судді. Проектом закону передбачено, що на посаду судді може бути призначений громадянин України:

  • віком від 35 до 65 років (раніше мінімальний вік складав від 25 років);

  • має вищу юридичну освіту;

  • має стаж професійної діяльності у сфері права щонайменше 5 років;

  • є компетентним, доброчесним та володіє державною мовою.

По-четверте, з метою посилання відповідальності судової влади перед суспільством проектом закону зобов’язано суддів щорічно подавати декларацію родинних зв’язків та декларацію доброчесності судді.

Декларація доброчесності судді складається з переліку тверджень (частина 3 статті 62 проекту закону), правдивість яких суддя повинен задекларувати шляхом їх підтвердження або не підтвердження.

Перевірку інформації, яка наведена у деклараціях, буде здійснювати спеціально створена Громадська рада доброчесності, членами якої можуть бути представники правозахисних громадських об'єднань, науковці-правники, адвокати, журналісти, які є визнаними фахівцями у сфері своєї професійної діяльності, мають високу професійну репутацію та відповідають критерію політичної нейтральності та доброчесності.

Як бачимо, судова реформа набрала обертів. Сподіваємось, що одні із основних перелічених змін не зламають фундамент демократії в України.


Последние новости: