Прибутковість свинарства: фактори впливу у 2016-му

Рембрандт, «Свиня», 1643
690
Рембрандт, «Свиня», 1643

Цьогоріч коефіцієнт прибутковості свинарської галузі був «рекордним» — найнижчим за останнє десятиріччя. Так, виробникам довелося працювати у «червоній» зоні.

Умовно коефіцієнт прибутковості розділяють на три зони: червону (нерентабельна), жовту (низька рентабельність) та зелену (комфортні умови роботи). Його «вимірюють» в одиницях (співвідношення ціни реалізації живця і собівартості фінішеру). Червона зона коливається у межах 0-6,5 одиниць, жовта — 6,5-8,5 одиниць і остання, найприбутковіша — вище 8,5 одиниць.

Так, у 2016-му у «зелену» зону не потрапили взагалі, і лише в окремі періоди «випірнали» і мали показник понад 6,5, хоч і ненадовго. Тільки наприкінці року, у четвертому кварталі, почала проявлятися позитивна динаміка.

Графік

Щодо цін, то вони цьогоріч були нижчими на 0,5-1 грн ніж у 2015-му, коли середні коливалася в діапазоні 29,8-30 грн/кг. Тим не менш, є сподівання, що у 2017-му ціна повернеться до показників 2015-го, а можливо і перевершить цей рівень. Так, росту цін у середньому на 1 грн/кг сприятимуть макрофактори, які очікуються в наступному році.

Якщо говорити про собівартість виробництва свинини, то цьогоріч вона підвищилася порівняно з 2015-м — на 1-2 грн. Але її структура не змінилася. Як і завжди, найбільшу частку собівартості займають корми — майже 70%. Ще 3-5% — витрати на енергоносії, залежно від підприємства і типу опалення (газ чи альтернативні методи обігріву). Більшість наших виробників використовує альтернативні методи опалення – пелети, солому, біогазові установки тощо. Лише невелика кількість обігріває приміщення газом. Тому здорожчання останнього вплинуло лише на тих, хто користується відповідним типом опалення.

Ще однією статтею витрат, яка «лягла» на плечі виробників, стали зокрема заходи з огляду на активізацію АЧС у країні. Значні кошти направляються на дотримання заходів біобезпеки та управління ризиками. Це, звісно, додаткові витратні статті, але якщо не дотримуватися високих стандартів і правил, то можна втратити свій бізнес.

Сподіваємося, що в наступному році матимемо більше приводів для позитиву, оскільки ми пройшли «дно», а за ним — завжди підйом.