Перейти к основному содержанию

Глобальні тренди пошуку та утримання кадрів у компанії. HR-поради для МСБ 

вт, 11/23/2021 - 11:00

Брак кадрів - проблема, з якою стикається більшість бізнесменів в Україні. Згідно з даними державної служби зайнятості (ДСЗ) станом на 1 вересня 2021 р. кількість зареєстрованих вакансій зросла на 8%, у порівнянні з відповідним показником минулого року, і складає 80 тис. одиниць.

У професійному розрізі, найбільше вакансій подано для працевлаштування кваліфікованих робітників. Так, 20% усіх поданих вакансій були для слюсаря-ремонтника, швачки, електромонтера, електрогазозварника, сантехніка, робітника з комплексного обслуговування й ремонту будинків, пекаря, маляра тощо.

Останні кілька років HR-відділи великих компаній впроваджують нові підходи та інструменти для підтримки талантів та побудови сильних команд, здатних не тільки протистояти кризі, а й трансформувати її у нові можливості.

А що робити представникам малого та середнього бізнесу, для котрих HR-відділ - завелика стаття витрат? Як роботодавцям знаходити потрібні кадри та мотивувати їх працювати? Відповіді на ці питання та поради HR далі у статті.

Знайти гарного сантехніка чи слюсаря в Україні сьогодні набагато складніше, аніж юриста чи менеджера з продажу. Особливо на брак "робочих" рук скаржаться представники МСБ. Знайти робітника - це цілий квест. А утримати його та мотивувати працювати - це взагалі як сцена з фільму "Місія нездійсненна". Показовим є кейс компанії  "WellSpring", яка займається монтажем інженерних систем.

Засновник компанії Віктор Бовтун опублікував пост, у якому поділився сумною статистикою власних пошуків кадрів

"Шукаємо сантехніків та все безрезультатно. Поспілкувавшись з колегами, не тільки з нашої галузі, розумію що ця проблема - системна. Ми умовно структурували кандидатів на такі категорії:

1.  Ввечері призначаємо співбесіду - зранку немає зв’язку.

2.  Зранку їде на співбесіду - потім десь зникає і немає зв’язку.

3.  Приїжджає, розмовляє, каже "Все добре, але подумає" - далі немає зв’язку.

4.  Нарешті, залишається працювати (приблизно 1%).

Далі цікавіше. Наявність людини на роботі ще нічого не означає. Це ми, роботодавці, думаємо що у нас є працівник. У нього на це своя думка. Працівник спокійно може не вийти на роботу і вимкнути телефон. Або зателефонувати зранку, сказати що в собаки пологи й треба допомогти прийняти. Застосування різних систем оплати праці не дає результатів. Людина або працює, або їй потрібен наглядач, який постійно спонукає до роботи. Частіше другий варіант".

скрин

Основу практично будь-якого виробничого бізнесу формують представники робочих спеціальностей, так звані "блакитні комірці".

Згідно з останніми дослідженнями за 6 місяців 2021 р. український ринок будівництва виріс на +0,2% в порівнянні з аналогічним періодом 2020 р.  Разом з розвитком будіндустрії в Україні кваліфіковані й відповідальні робітники стають одними з найбільш потрібних в Україні. 

На проблеми з пошуком кадрів можуть впливати:

  • питання іміджу робітничих професій (переважна більшість батьків змалку виховують дітей з настановою "потрібно багато вчитися, щоб потім сидіти в чистому та зручному офісі, а не на брудному заводі");

  • невідповідності знань та умінь, отриманих випускниками закладів освіти, з потребами ринку праці;

  • відтік кадрів за кордон (95% українців за кордоном працюють руками, тобто виконують фізичну працю; серед найпопулярніших вакансій в Німеччині, де хочуть працювати близько 60% українських трудових мігрантів - плиточники, сантехніки, електрик).

Редакція Журналу "Бізнес" звернулася до представників HR-сфери з проханням проаналізувати кейс  компанії  "WellSpring" та надати експрес-консультацію з практичними порадами для підприємців МСБ, які стикаються з проблемами підбору кадрів.

Свою експертну думку озвучив Андрій Баскаков, керуючий партнер та співзасновник компанії "NUWORK", яка з 2017 р. розробляє та впроваджує CRM систему для рекрутингу, консультуючи компанії з великою кількістю однотипних відкритих вакансій щомісяця у сферах агро- та харчової промисловості, ритейлу, логістики та транспорту.

Баскаков

"Важливо зрозуміти, що рекрутинг – це постійний процес ітерацій та експериментів для досягнення цілей укомплектування штату співробітників. Запит від компанії "Wellspring" як ніколи актуальний. Відразу звернув увагу на те, що інформацію про компанію дуже складно знайти. Також по-різному пишеться назва компанії українською та англійською мовами, що ще більше ускладнює пошук. Аналізуючи facebook-сторінку, зрозумів, що компанія лише цього року почала приділяти увагу розвитку у соціальних мережах. І це стратегічно правильно. Ефект від тривалої присутності в інформаційному полі рано чи пізно дасть свої плоди у процесі найму. Я б порадив структурувати публікації у соціальних мережах, чергуючи інформаційні пости з постами про команду та експертними постами. 

Безперечно, конкуренція на ринку праці за кваліфіковані «блакитні комірці» дуже висока. І тут питання не лише у виїзді кадрів за кордон. Чимало спеціалістів йдуть у самостійне плавання як підрядники, пропонуючи свої послуги на таких сайтах, як OLX,  Kabanchik.ua. 

На мій погляд, представникам МСБ варто більше фокусуватися на спілкуванні не лише з потенційними кандидатами, а й вже найманими робітниками, щоб розуміти їх драйвери та мотиви працювати у конкретній компанії. З яскравих прикладів, кого я вважаю еталоном серед компаній із великою кількістю позицій у сфері виробництва та ведення комунікації зі своєю аудиторією – це компанія Vents. Вона має навіть окремий кар'єрний сайт (Vents.work), де претенденти можуть ознайомитися з умовами, можливостями та перевагами роботи саме у цій компанії". 

Глобальні тренди утримання кадрів у компанії

Розуміння потреб та мотивів наявних та потенційних робітників дозволить сформувати ціннісну пропозицію компанії як роботодавця (Employee Value Proposition - EVP). Це своєрідний набір сенсів, який допоможе відрізнятися від конкурентів і розповісти наявним та потенційним співробітникам, чому їм слід мати справу з конкретною компанією. Про важливість формування EVP свідчать й результати глобальних досліджень. 36% шукачів роботи повідомляють, що бренд роботодавця компанії є найважливішим фактором для потенційної нової роботи (дані консалтингового агентства "Universum Global"). А згідно з даними консалтингової компанії "Gartner", організації, які працюють на основі EVP, потенційно можуть скоротити річну плинність кадрів майже на 70% і збільшити кількість нових працівників майже на 30%.

графік

Спеціалісти також звертають увагу на важливість розвитку персонального бренду засновника/власника компанії, адже присутність керівництва онлайн може зіграти роль навіть при пошуку та утриманні талантів. Так, згідно з даними дослідження компанії "Brunswick Connected Leadership", 60% респондентів заявили, що шукали облікові записи власників в глобальній мережі, перш ніж прийняти пропозицію про роботу. А приголомшлива більшість (92%) працівників називають прямі та прозорі комунікації керівництва у соцмережах однією з причин залишатися з роботодавцем.  

З появою пандемії важливими трендом для утримання кадрів у компанії  став людиноцентричний підхід (people centric approach). Роботодавець має вчитися бачити у своїх колегах не просто працівників, яким потрібно створювати умови праці, а людей, які мають свої індивідуальні прагнення і мотивацію. Турбота про співробітників та прояв емпатії можуть стати запорукою побудови довгострокових стосунків з ними.  У звіті компанії "Businessolver Workplace Empathy Monitor" йдеться про те, що 77% співробітників готові працювати більше і старанніше, якщо на роботі до них будуть проявляти емпатію. А 60% між підвищенням зарплати й співчуттям з боку керівництва, виберуть друге. Співробітники не повинні відчувати себе частиною якогось «бездушного механізму», а розуміти, що менеджмент компанії усвідомлює взаємозв’язок їх індивідуального професійного розвитку з успіхом бізнесу.

Корпоративна культура малих та середніх підприємств та ефективність бізнесу: який зв'язок?

руки

Знайти потрібні кадри та утримати їх у компанії це ще не "happy end", адже якщо вам не вдасться їх мотивувати працювати свідомо і відповідально, то доведеться або ж брати на себе роль наглядача і контролера, або ж самому "закривати" частину роботи. 

Щоб питання мотивації співробітників не виникало вже у процесі співпраці, HR-спеціалісти радять відповідально і усвідомлено підійти до формування корпоративної культури – системи цінностей, правил, традицій, яких дотримується уся команда. Чимало представників МСБ не придають цьому належного значення, і у цьому їх велика помилка. Згідно з даними дослідження "The Culture Economy" агенства "breatheHR", до якого долучилися 500 представників МСП Великобританії, 72% переконані, що корпоративна культура компанії має позитивний вплив на ефективність бізнесу. 49% респондентів заявили про те, що впровадження корпоративної культури знизила плинність кадрів, 45% – відмітили зменшення кількості прогулів, а 55% – відмітили покращення індивідуальної продуктивності працівників. 

У підсумку зупинимося на таких основних факторах, які на думку HR-спеціалістів особливо впливають на формування кадрового потенціалу:

  • впізнаваність бренду компанії та її засновника;

  • формування ціннісної пропозиції компанії як роботодавця;

  • усвідомлене формування корпоративної культури;

  • прямі та прозорі комунікації керівництва; 

  • людиноцентричність та прояв емпатії.

Звісно, цей список може бути варіативним і залежати від сфери діяльності, але це та основа, яка однозначно дасть позитивні результати як у короткостроковій, так і довгостроковій перспективі. 

                                                                                                         Світлана Бовшовська 

Читайте також

Глобальні тренди пошуку та утримання кадрів у компанії. HR-поради для МСБ 

вт, 11/23/2021 - 11:00
Брак кадрів - проблема, з якою стикається більшість бізнесменів в Україні. Згідно з даними державної служби зайнятості (ДСЗ) станом на 1 вересня 2021 р. кількість зареєстрованих вакансій зросла на 8%, у порівнянні з відповідним показником минулого року, і складає 80 тис. одиниць.

Forward Bank реалізує віддалену відеоідентифікацію клієнтів та можливість отримати віртуальну картку

вт, 10/12/2021 - 16:50
Відтепер, щоб отримати картку або кредит, не обов’язково відвідувати відділення банку. Завдяки сервісу відеоідентифікації та електронному підпису документів стає можливим миттєво оформити кредитну або дебетову картку через сайт банку чи у мобільному додатку Forward Online.

Ключ до успішного бізнесу

пн, 03/22/2021 - 11:33
Переваги карток «Ключ до рахунку» для ФОП від ПриватБанку, про які варто пам’ятати

Як Meest перетворює коронавірусні виклики на інноваційні рішення: інтерв’ю Ростислава Кісіля

пн, 02/22/2021 - 16:45
Ми поговорили про те як пандемія прискорила розвиток логістичної галузі і які інноваційні рішення були представлені на ринку

Марина Харрісон: “Основні пріоритети для нас — різноманітність та інклюзивність”

пт, 12/04/2020 - 15:33
Віце-президентка з персоналу Carlsberg Ukraine Марина Харрісон — про шанси для молодих талантів, ДНК компанії та “Управління з турботою”.

Великий малий: відновлення економіки світ покладає на МСБ

чт, 10/29/2020 - 14:00
Попри руйнівні наслідки коронакризи малий та середній бізнес продовжує тримати економіку країн у всьому світі. Україна — не виключення