Перейти к основному содержанию

Не розвести руками

чт, 12/23/2021 - 11:44

З початком пандемії сегмент складської логістики відчув значне навантаження. Згодом ситуація стабілізувалася, але тепер компанії змушені підлаштовуватися до нової реальності.

Вчасно, швидко, безпечно та ефективно доставити товар із точки А в точку Б... Нині компаніям логістичної індустрії лише дотримуватися цих правил вже недостатньо. І способи, і підходи з доставляння вантажів докорінно змінюються. Логістична сфера просто на очах зазнає радикальних змін.

Наявна ситуація

Якщо до пандемії більшість компаній працювали в режимі just-in-time (“якраз вчасно”), то тепер багато хто з них перейшли до моделі планування запасів just-in-case (“про всяк випадок”). Так компанії страхуються від можливих дефіцитів.

Крім того, динамічний розвиток e-commerce підвищив попит на складські площі та яскраво продемонстрував проблему дефіциту якісних складських приміщень в Україні. Нині ринок складів класу А та B налічує близько 2,6 млн кв.м, а вакантність становить лише 0,3%. Безумовно, цього критично мало. Серйозний дефіцит відчувається як у сегменті сухих складів, так і складів температурного зберігання. Не вистачає складських приміщень і для фармацевтичної продукції.

Наприклад, у Київському регіоні цього року було введено в експлуатацію лише кілька складських комплексів класу А: друга черга ЛК “Макарівський” — 14 454 кв.м, і всі ці метри одразу були орендовані; нова черга складського комплексу компанії FM Logistic — 17 тис.кв.м, яка використовується для власних потреб; до кінця року передбачається введення СК “Алмазний” — 13 тис.кв.м, але й він уже орендований за попереднім договором.

Великі гравці ринку намагаються ліквідувати дефіцит у цьому сегменті. Так, FM Logistic Україна 1 жовтня запустила нові складські потужності в 17 тис.кв.м і пообіцяла згодом довести цю цифру до 80 тис.кв.м. Dragon Capital повідомила про реалізацію проєкту індустріального парку E40 Industrial Park у с. Колонщина Київської обл., де серед іншого заплановані логістичні термінали крос-докінгу. Компанія ADG анонсувала на квітень-травень 2022 р. введення третьої та четвертої черг комплексу “Макарівський”. А американська інвесткомпанія Amstar будує логістичний комплекс у с. Гурівщина на Київщині. Будівництво першої черги площею 38 тис.кв.м розпочалося у серпні цього року. Введення в експлуатацію заплановано на III квартал 2022 р.

Поки ж доводиться послуговуватися тими площами, які є, складська логістика повинна розвивати гнучкість процесів – вміти прогнозувати, вибудовувати партнерські відносини й прискорювати роботу.

Що рухає ринок вперед

Основні логістичні тенденції, за якими спостерігають глобальні та місцеві логістичні ринки, наступні:

• Big Data

Щоб триматися на плаву, складська логістика активно послуговується Big Data Analytics. Нинішній рік фахівці називають справжньою IT-революцією у логістиці. Понад 50% європейських компаній в FMСG та ритейлі очікують збільшення обсягу операційних даних для планування на 25% щороку, зазначається у дослідженні Deloitte.

• Складський аутсорсинг

З розвитком сегменту електронної комерції багато підприємств передають непрофільні процеси та послуги на аутсорсинг. Щоб не займатися розвитком власної складської інфраструктури, яка вимагає часу, серйозних фінансових витрат та розширення географії присутності, компанії делегують частину складської логістики 3PL-операторам. Згідно з прогнозами, ринок контрактної логістики зросте практично вдвічі й сягне $408 млрд вже у найближчі роки.

• Warehouse-As-a-Service

Технологічна бізнес-модель Warehouse-As-a-Service, що заснована на економіці спільного споживання, дозволяє об’єднати учасників ринку “у єдиному вікні” і у такий спосіб посилити спільні позиції. Зокрема, логістичний провайдер отримує додатковий прибуток, а, скажімо, ритейлер — стільки місця, скільки йому необхідно для зберігання товарів на цей час. Прикладами таких складських платформ є DHL Spaces, Waredock, Deliverr. В Україні бізнес-модель “склад як послуга” розвиває WareTeka.

• Швидкість/продуктивність

Швидкість обробки замовлень — важливий фактор для сучасного споживача. Автоматичними системами управління складами або простими роботами вже нікого не здивуєш. Проте лідери рухаються вперед. Наприклад, роботи компанії Amazon здатні виконати рутинну операцію, на яку людина витрачає приблизно кілька годин, усього за 15 хвилин. В Україні дистриб’ютор автозапчастин OMEGA спільно з постачальником рішень для автоматизації складу KAPELOU почали впроваджувати AGV-сортування. Складські сортувальні роботи здатні обробляти до 8 тис. вантажних одиниць на годину і пересувати вантажі вагою до 5 кг. Це перший такий проєкт в Україні.

Онлайн-шопінг

За даними компанії TNS, 3,9 млн українців (третина від всіх інтернет-користувачів) вже спробували і продовжують робити покупки через інтернет.

За прогнозами, тренд на онлайн-шопінг ще довгий час залишиться у пріоритеті. Водночас з розвитком електронної комерції компанії відчувають підвищення навантажень на склад. Для того щоб обробляти замовлення, “Нова Пошта”, наприклад, використовує вже три логістичні термінали — Київський, Хмельницький та Львівський, загальною пропускною здатністю майже 50 тис. відправлень на годину. Так було наприкінці 2020 р. Нова реальність вимагає більшого. На початку 2021-го “Нова Пошта” запустила другу чергу Київського інноваційного терміналу, який один спроможний обробляти до 50 тис. посилок на годину, а його загальна пропускна здатність становить майже 80 тис. вантажів на годину.

Сприяв попит і величезному навантаженню на поштово-логістичні компанії. Впродовж останніх років на ринку поштової логістики України сильно загострилася конкурентна боротьба. Відповідаючи на виклики сьогодення, компанії почали активно розвивати свої потужності та продовжують це робити й зараз.

Наразі ключовими характеристиками логістичних послуг вітчизняних та зарубіжних підприємств є розширення функцій і операцій, управління ланцюгом постачання онлайн, інтернет-торгівля, зміна запитів за видами транспорту, роботизація складських операцій, діджиталізація, онлайн-сервіси. Та сама “Нова Пошта” тестує нові маршрути для доставки посилок безпілотними літальними апаратами, щоб наступного року запропонувати клієнтам швидку доставку між містами-мільйонниками. Компанія Meest, своєю чергою, запропонувала ринку повністю автоматизований сервіс з відправлення та отримання посилок через поштомат. А ще запустила чатбот, який “вміє” відкривати та закривати поштомати.

З метою забезпечення ефективної взаємодії зі споживачами логістичні компанії мають дотримуватись принципово нової схеми співпраці з використанням гнучких методів управління; імплементації чат-ботів для швидкої клієнтської підтримки; орієнтації наявної бізнес-моделі на споживача та забезпечення мультиканальності у комунікаціях.

За прогнозами аналітиків, до кінця цього року логістична індустрія зросте приблизно ще на 15%. Це серйозний показник, який вказує на те, що логістично-транспортним компаніям зараз варто докласти чимало зусиль, щоб налагодити процеси з доставлення товарів, адже і без того немаленькі обсяги відправлень у майбутньому лише збільшуватимуться.

 

Ліна Дорошенко 

Читайте також

Як працює завод компанії “Фармак” у Шостці та чому це важливо для української економіки

пт, 12/24/2021 - 15:28
Пандемія змінила усталені процеси та внесла в них свої корективи — тотальна глобалізація і взаємозалежність ланцюгів поставок перетворилася на загрозу, а не на абсолютну економічну перевагу.

Втримати висоту

пт, 12/24/2021 - 11:34
Що спонукає українців інвестувати у житлову нерухомість і чи варто це робити

Не розвести руками

чт, 12/23/2021 - 11:44
З початком пандемії сегмент складської логістики відчув значне навантаження. Згодом ситуація стабілізувалася, але тепер компанії змушені підлаштовуватися до нової реальності.

Нова ФАРМАльність

чт, 12/23/2021 - 09:28
Після минулорічного просідання на вітчизняному роздрібному ринку ліків знову відзначається позитивна динаміка

Які активи цікавлять успішних інвесторів сьогодні та у що вкладати завтра?

ср, 12/15/2021 - 14:32
Blackshield Capital представив свої прогнози та аналітику на прес ланчі для представників ЗМІ.

У нас є стратегія трансформації Укрексімбанку на декілька років

вт, 12/07/2021 - 09:02
Укрексімбанк - банк №1 в Україні за обсягами коштів суб’єктів господарювання і коштів бюджету, муніципалітетів та позабюджетних фондів.