Великі платники податків: оновлення та перспективи

Дієго Веласкес, «Здача Бреди», 1634
4495
Дієго Веласкес, «Здача Бреди», 1634

Традиційно на початку року відбувається міграція великих платників податків до Офісу. Відношення до цього у бізнес-спільноти суперечливе. Для сумлінних платників, які цінують власний час та репутацію, вимагають високого рівня кваліфікації податкового супроводження – переведення до Офісу, висловлюючись спортивними термінами, це взяття чергової висоти. А для тих, хто «ховається» від фіскальної служби, шукає обхідні шляхи – це певний виклик з боку фіскальної служби.

В останніх числах грудня Верховна Рада України змінила критерії великого платника, що було очікуваним для ДФС та неочікуваним для деяких платників податків.

Своє інформаційне повідомлення скоріше адресую платникам, які вперше визнані «великими», та спробую ознайомити їх з ідеєю створення Офісу та окреслити наші перспективи на майбутнє.

Починаючи з 1980-х років Міжнародний валютний фонд (МВФ) рекомендував країнам-учасницям, що опинились на межі кризи системи податкових зборів і прагнули зміцнити свої фіскальні відомства, створити підрозділи по роботі з великими платниками податків з метою посилення контролю за дотриманням ними податкового законодавства. Україна долучилась до цього процесу ще в 1999 році.

Для податкових відомств багатьох країн, що розвиваються, і держав із перехідною економікою запровадження індивідуального обслуговування ВПП стало засобом, що допоміг почати проведення важливих реформ. Відповідні інституції були створені та успішно функціонують у шістдесяти відсотків таких країн, що дозволило їм суттєво збільшити податкові надходження.

Під час створення підрозділів по роботі з ВПП зазвичай країни застосовують три загальні моделі: єдиний Офіс, який працює як спеціалізоване податкове управління центрального апарату, орієнтований виключно на великих платників податків; єдиний Офіс з відділеннями в різних адміністративно-територіальних одиницях; ряд автономних місцевих підрозділів по роботі з ВПП на всій території країни.

В 2016 році в Україні завершено реалізацію проекту «Офіс великих платників податків – єдина юридична особа» та реорганізовано 7 регіональних спеціалізованих ДПІ шляхом їх приєднання до Офісу ВПП.

У минулому році в Офісі обслуговувалось 1724 великих платника, які відповідали критеріям, встановленим п.14.1.24 ст.14 Податкового кодексу України: обсяг доходу за чотири послідовні податкові квартали перевищує 500 млн. грн. або загальна сума сплачених до Державного бюджету податків перевищує 12 млн. грн. Дані показники не змінювалися ще з 2010 року та потребували актуалізації внаслідок істотних змін в економічному розвитку країни, зокрема, девальвації гривні більш ніж втричі.

За попередніми розрахунками перелік великих платників на 2017 рік повинен був збільшитися в 2,5 рази та включав би не тільки бюджетоутворюючі підприємства, які сплачують значні суми податків, але й такі, що декларують лише значні обсяги реалізації. Тому Офісом було ініційовано перегляд критеріїв. Відповідні пропозиції були включені до пакету податкових реформ Міністерства фінансів України на 2017 рік.

Прийняттю Верховною Радою зазначених змін передувала робота в комітеті з питань податкової та митної політики. На жаль, дане питання не знайшло одностайності серед членів комітету: лунали думки від залишання старих норм до незначного збільшення кількісних критеріїв. Однак за підтримки Міністерства фінансів, все ж таки 21 грудня Закон України №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату» змінив критерії: 500 млн. грн. було збільшено до 1 млрд. грн., 12 млн. грн. – до 20 млн. грн.

В результаті до реєстру великих платників на 2017 рік (наказ ДФС від 26.12.2016 №1036) було включено 2 512 підприємств, що на 45,6% більше ніж у 2016 році.

Ми розуміємо, що нові критерії теж недосконалі, адже не відображають в повній мірі економічний потенціал підприємств. МВФ рекомендовано використовувати декілька різних критеріїв відбору, які краще розкривають платіжний потенціал платника податків, зокрема: обсяг щорічного продажу/річного обороту; сума доходу за рік; вартість активів; рівень імпорту/експорту; вид господарської діяльності. Однак і ці показники не в змозі остаточно ідентифікувати великого платника, оскільки сьогоднішній рівень розвитку технологій дозволяє створювати нові підприємства, які з незначними трудовими ресурсами та навіть за відсутності основних фондів, можуть генерувати високі прибутки.

Вважаю на часі розробка нових комплексних критеріїв, які забезпечать віднесення до категорії великого платника виключно бюджетоутворюючих підприємств – лідерів економіки України. І це визначено одним із стратегічних завдань Офісу на 2017 рік.

Сьогодні Офіс знаходиться в авангарді реформ Державної фіскальної служби. Орієнтуючись на потреби великого бізнесу, ми забезпечуємо надання високоякісних сервісів та послуг, підвищили якість обслуговування платників, що дозволило в 2016 році збільшити надходження платежів до Державного бюджету на 32%. А доля великого бізнесу по всіх платежах до Державного бюджету (що сплачуються також і за місцем ведення діяльності по всій країні) склала майже 70%.

Хочу запевнити усіх великих платників у нашій відкритості та готовності до конструктивної співпраці. Переконаний, що збільшення на 45% кількості великих платників у порівнянні з попереднім роком, незважаючи на підняття удвічі критеріїв, є індикатором позитивних зрушень та відновлення економіки держави.
Последние новости: